پیام مدیر کل هنرهای نمایشی جشنواره هنرهای آیینی و سنتی – Agencja Informacyjna Mehr | اخبار ایران و جهان



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، قادر آشنا مدیر عامل هنرهای نمایشی در پیامی به بیستمین جشنواره هنرهای آیینی و سنتی پیامی ارسال کرد که متن آن به شرح زیر است:

«تئاتر و نمایش ایرانی همزمان با هویت مطلوب ایران اسلامی، در راستای عناصر تقویت کننده فرهنگ عامه و میراث ملی ما. از این رو، این نوع هنر یقیناً مرهون پیوند و زیرمطلب عمیق زندگی فرهنگی و اجتماعی ساکنان این سرزمین با گنجینه آینه های تئاتر ایرانی و زیرساخت آرام بخش نمادهای تکامل یافته و هویت هزاران ساله ساکنان سرافراز این سرزمین است. این سرزمین

بنابراین آنچه امروز از نظر آیینه و باورهای ایرانی به دست آوردیم; حاصل جریانی روشن و پیوسته است که از پیچ و خم های تاریخ و حوادث گوناگون اجتماعی در گذشته بر این ملت پدید آمده و به عنوان میراثی بی بدیل، به عنوان امانتی عالی به دست ما رسیده است.

اعتماد و میراث آنقدر ارزشمند و قابل اعتماد است که واقعاً می تواند عامل پویایی جامعه امروز ما و بازتولید و توسعه هنر ملی در فضای فرهنگی ما باشد. هنرهای نمایشی مبتنی بر آداب و رسوم اجتماعی و همچنین فرهنگ سنتی این ملت.

تلاش برای انجام “تحقیقات سازمان یافته” در این زمینه و همچنین استفاده از نتایج روشمند و دقیق آنها در زمان تضاد و تعدد ارزش ها با ساکنان اقلیم های دیگر و هجوم نگاه بیگانه و تفکر استاندارد این افراد و اخلاق آنها. مرزها

نکته آخر از دیدگاه من این است که جهت گیری در پیچ و خم های پیشرونده این جشنواره می تواند جریان و مسیر روشنی برای شناسایی ابعاد مختلف آیینه ها و سنت های تئاتری این سرزمین و همچنین به دست آوردن دیدی جامع به آن ایجاد کند. داشتن دیدگاهی دقیق و مؤثر برنامه‌های درسی منسجم و پربار برای «آموزش مفاهیم و عناصر ریشه‌دار این میراث کهن» و نقطه شروعی برای «آفرینش‌های به‌روز و جذاب» در این حوزه شناخته‌شده، اما در واقع ناشناخته و دست کم گرفته شده گاه محدود به چند تکرار ژانرهای نمایشی مانند روایت، تعزیه، سیاه نمایی.

در کنار اندیشمندان فعال در این عرصه، بر این باورم که این میراث عمیق و بی‌کران، مانند تاریخ مردمان این کره خاکی و گنجینه‌های گرانبهای معنوی آنها، بی‌تردید ظرفیتی عظیم، قابل اعتماد و سرمایه‌گذاری برای تقویت هم‌گرایی ملی ما، بهبود بخشیدن به وضعیت موجود است. روش ها و تکنیک های کشور و راه اندازی پژوهش های تامل برانگیز و گرایش های بین رشته ای و حتی فعال شدن زمینه های جدید کارآفرینی برای هنرمندان داخلی و دیدگاه های پرشور تئاتر و تئاتر کشورهای دیگر.

از زحمات همیشگی همکاران و هنرمندان و جشنواره های هنرهای آیینی و سنتی این مرز و بوم صمیمانه قدردانی می کنم و روزهای درخشان تری را برای تئاتر ملی این کشور آرزو می کنم.

بیستمین جشنواره بازی های آیینی و سنتی به دبیری داوود فتحعلی بیقا ۱۴ تا ۲۱ آذرماه برگزار می شود.

دیدگاهتان را بنویسید