چند ارزی یکی از اشتباهات مهلک دولت های گذشته بود



یکی از اعضای سابق اتاق بازرگانی ایران رانت و فساد را ناشی از چند ارزی دانسته و معتقد است که گذار به ارز واحد به نفع اقتصاد ایران است.

جمشید عدالتیان شهریاری در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: متأسفانه در سال های اخیر و حتی دهه های اخیر بارها در برخی از تصمیمات اقتصادی خود دچار اشتباه شده ایم و هر بار پس از گذشت چندین سال سعی در اصلاح اشتباهات گذشته داشته ایم، اما متأسفانه دچار اشتباه شده ایم. از این اشتباهات درس نگرفته است.» ما برای اقتصاد کشور مشکلاتی ایجاد کرده ایم. یکی از این خطاها سیستم چند ارزی است.

وی تصریح کرد: ریسک رانت خواری و فساد یکی از ویژگی های اصلی سیستم چند ارزی است. اقتصاد ایران از اصلاح این روند و حرکت به سمت تک نرخی شدن ارز قطعا سود خواهد برد.

یکی از اعضای سابق اتاق بازرگانی ایران با اشاره به لزوم حمایت از اقشار کم درآمد در حوزه کالاهای اساسی، گفت: با توجه به مشکلاتی که مردم در سال های اخیر با آن مواجه بوده اند، بدون شک دولت باید تامین کننده کالاهای اساسی باشد. حمایت های لازم برای ملاقات در دستور کار قرار دادن مردم، اما نحوه اجرای این تدابیر و نحوه استفاده از آنها به گونه ای که هزینه ها بیشتر از منافع آن نباشد، سوال مهمی است که باید به آن پاسخ داده شود.

عدالتیان به موضوع حمایت پولی از مردم اشاره کرد و گفت: در بسیاری از کشورهای دنیا چنین حمایت هایی از اقشار کم درآمد انجام می شود اما باید بر اساس ساختار اقتصاد خود برنامه ریزی کنیم. متأسفانه به دلیل تورم بالا، ارزش نهایی کمک نقدی در مدت کوتاهی از بین می رود و این امر می تواند منجر به نارضایتی اجتماعی شود.

وی ادامه داد: به عنوان مثال زمانی که کمک نقدی 45 هزار تومانی در سال 1389 شروع به کار کرد، ارزش نهایی آن حدود 45 دلار برآورد می شد، اما امروز آن کمک کمتر از 2 دلار ارزش دارد و بنابراین در رفع مشکلات مردم موثر است. . بنابراین اگر دولت ارز 4200 تومانی را لغو می کند، باید تلاش کند سیاست هایی را در دستور کار قرار دهد که بیشترین اثربخشی و کمترین نارضایتی را داشته باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید