صرب ها در همه پرسی به تغییر قانون اساسی رأی مثبت می دهند



به گزارش ایرنا، ایویکا داچیچ، رئیس پارلمان صربستان صبح روز یکشنبه 30 نوامبر 2021 (9 دسامبر 1400) اعلام کرد که همه پرسی در 26 ژانویه برگزار می شود که در آن رأی دهندگان صرب تصمیم به تغییر قانون اساسی می گیرند. بخش مربوط به قوه قضاییه

دولت صربستان پیشنهاد تعدیل قوه قضاییه با قوانین اتحادیه اروپا و همچنین تغییر روش انتخاب قضات و دادستان را داد و در 7 ژوئن 2021، پارلمان با اکثریت دو سوم این پیشنهاد دولت را تصویب کرد. .

کمیته همه پرسی در پارلمان صربستان تصمیم گرفت که در فرم های همه پرسی نوشته شود “آیا با تصویب اصلاحیه قانون اساسی جمهوری صربستان موافق هستید؟” که شهروندان دور «بله» یا «نه» حلقه بزنند.

قبل از اعلام رسمی تاریخ رفراندوم، تغییراتی در نحوه برگزاری همه پرسی ایجاد شد و قانون قبلی که لزوم شرکت در همه پرسی 50 درصد رای دهندگان را تصریح کرده بود، لغو شد. اکنون اکثر شهروندانی که به پای صندوق های رای می روند برای موفقیت همه پرسی کافی هستند.

** دلایل تغییر قانون اساسی

جدا از استقلال قوه قضائیه و انتصاب قاضی توسط شورای قضات، دلیل مهم تری برای تغییر قانون اساسی صربستان در قوه قضاییه وجود دارد و آن تمایل صربستان برای پیوستن به اتحادیه اروپا است که باید با قوانین اروپا هماهنگ شود. .

یووانا اسپرمو، مشاور اتحادیه اروپا در کمیسیون حقوق بشر اروپا (YUKOM)، قبلاً گفته بود که اصلاح قانون اساسی در قوه قضاییه با هدف تغییر و انطباق با شرایط اجتماعی-سیاسی و بهبود دسترسی شهروندان به عدالت است. توافقات در روند الحاق به اتحادیه اروپا.

دولت صربستان اعلام کرد که هدف از تغییرات قانون اساسی دستیابی به یک دستگاه قضایی مستقل بدون نفوذ سیاسی و حاکمیت قانون است که برای یکپارچگی اروپایی این کشور بسیار مهم است.

** نظرات مقامات دولت صربستان در مورد همه پرسی

در روزهای اخیر مقامات دولت صربستان از شهروندان خواسته اند تا همه پرسی برگزار کنند و به تغییرات قانون اساسی این کشور رای «آری» بدهند و گفتند که این امر موجب تقویت حاکمیت قانون در این کشور و کمک به پیوستن صربستان به اتحادیه اروپا می شود.

الکساندر وو چ i چ، رئیس جمهور صربستان، با حضور در یک برنامه تلویزیونی دولتی، از شهروندان خواست به انتخابات بروند و به تغییرات قانون اساسی رای مثبت بدهند و گفت: من در همه پرسی رای مثبت خواهم داد زیرا نتوانستند یک قانون اساسی ایجاد کنند. قوه قضائیه تا مردم راضی باشند .

رئیس جمهور وو چ و چ خاطرنشان کردند که در نتیجه این تغییرات کشور، پارلمان و دولت بخشی از اختیارات خود را در قوه قضائیه از دست خواهند داد، اما هیچ فشار سیاسی بر قوه قضائیه وارد نخواهد شد و این موضوع نه تنها مربوط به صربستان بلکه مربوط به صربستان است. همچنین برای سیاست ادغام این کشور با اتحادیه اروپا نیز مهم است.

ایویکا داچیچ، رئیس پارلمان صربستان، با تاکید بر اینکه موفقیت همه پرسی برای اصلاح قانون اساسی مهم است، گفت که احزاب مخالف از اصلاحیه قانون اساسی برای گروه بندی در آستانه انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری در آوریل سال جاری استفاده خواهند کرد. برای شهروندان مهم است.

داچیچ افزود: اصلاح قانون اساسی در مورد انتخاب قضات و دادستان فقط مربوط به قوه قضاییه است که دیگر توسط پارلمان انتخاب نمی شود، بلکه توسط شورای عالی قضایی و دادستانی انتخاب می شود.

آنا برنابیچ، نخست وزیر صربستان نیز از کسب موافقت کمیسیون ونیز برای تغییرات پیشنهادی در قانون اساسی خبر داد.

نخست وزیر صربستان همچنین با اشاره به اینکه همه پرسی سیاسی نیست، بلکه برای آینده کشور و تغییرات قانون اساسی مهم است، از شهروندان خواست در همه پرسی رای دهند و به تغییرات اعلام شده در قانون اساسی رای «آری» بدهند. حضور دادگاه های بیشتر و همچنین برابری همه شهروندان در برابر دادگاه ها کمک می کند.

سینیسا مالی، وزیر دارایی صربستان نیز تاکید کرد که در همه پرسی شرکت خواهد کرد و به تغییرات قانون اساسی در قوه قضاییه رای “آری” خواهد داد و از شهروندان صرب خواست تا در همه پرسی رای “آری” بدهند. وی خواستار تغییر شد و گفت: به تغییر قانون، دادستان مستقل و قوه قضاییه مستقل رای خواهیم داد.

** احزاب مخالف با اصلاح قانون اساسی مخالفند

همه احزاب مخالف صربستان مخالف رفراندوم در قوه قضائیه هستند، تنها تفاوت آنها این است که آیا به همه پرسی رفته و “نه” رای می دهند یا به طور کامل همه پرسی را نادیده می گیرند.

دراگان چری، رهبر حزب مخالف آزادی و عدالت، که او گفت؛ وی با بیان اینکه هیچ رفراندمی برای تغییر قانون اساسی برای این حزب وجود ندارد، گفت: با وجود اعتراضات متعدد از سوی بسیاری از سازمان های غیردولتی و همچنین قوه قضاییه و ساختارهای کارشناسی، تغییرات قانون اساسی غیرقابل قبول است. از این طریق انجام شود

حزب مخالف دموکرات به رهبری زوران لوتواتس نیز در این همه پرسی شرکت کرد و استدلال کرد که هیچ اجماع سیاسی، شغلی یا اجتماعی در مورد اصلاح قانون اساسی وجود ندارد و هیچ بحث تخصصی و اجتماعی گسترده ای در مورد چنین موضوع مهمی وجود ندارد. مقابل

از سوی دیگر، بوریس تادیچ، رئیس جمهور سابق صربستان و رهبر حزب اپوزیسیون سوسیال دموکرات، از دیگر احزاب اپوزیسیون خواست تا همه پرسی را با هم برگزار کنند و رای منفی دهند.

بوشکو اوبرادوویچ، رهبر جنبش راست افراطی دوری نیز معتقد است که علیرغم برگزاری همه پرسی در فضایی غیر دموکراتیک، باید به آن رای داد و به آن رای منفی داد.

حزب مخالف «مردم» به رهبری ووک یرمیچ وزیر امور خارجه سابق صربستان نیز در مورد همه پرسی اظهار نظر کرد و گفت که برخی از اعضای حزب معتقدند باید همه پرسی برگزار شود و رای «نه» دادند. او شخصا مخالف شرکت در همه پرسی است.

حزب اپوزیسیون «بلگراد اتوپیا نکن» مدعی است که حزب حاکم «پیشرو» با پیشنهاد تغییراتی در قانون اساسی سعی در گسترش نفوذ سیاسی خود بر قوه قضاییه دارد تا بتواند از آن برای ثروتمند کردن و فقیر کردن شهروندان استفاده کند.

** قضات و دادستان چه می گویند؟

مایا پوپوویچ وزیر دادگستری صربستان گفت که تغییر قانون اساسی در قوه قضاییه پیش نیاز اصلاحات بیشتر در سیستم حقوقی و همچنین بهبود امنیت حقوقی شهروندان است.

وزیر دادگستری با ابراز امیدواری از حمایت شهروندان از متمم قانون اساسی در همه پرسی، قوه قضاییه بی طرف، پاسخگو و کارآمد را به نفع همه شهروندان دانست.

دراگانا بولیویچ از انجمن قضات صرب گفت: “تغییرات در قانون اساسی وضعیت باثبات تری را برای قضات فراهم می کند که در آن قوه مجریه و قانونگذار تاثیر زیادی بر موقعیت آنها نخواهند داشت.” با این حال، این بدان معنا نیست که این تغییرات قانون اساسی یک عصای جادویی خواهد بود و به محض تصویب، تضمین می کند که همه چیز در قوه قضاییه بی نقص خواهد بود.

قاضی ولادان پتروف، قاضی دادگاه قانون اساسی صربستان، به روزنامه «پلیتیکا» بلگراد گفت: «برای شهروندان مهم است که آگاه باشند که فقط در مورد تغییرات در قوه قضاییه تصمیم می گیرند و نه تنها برای اتحادیه اروپا». برای حفظ حقوق و منافع خود

گوران ایلیچ، یکی از اعضای هیئت رئیسه انجمن دادستان ها و معاون دادستان کل صربستان، به رادیو و تلویزیون ویوودینا در شمال صربستان گفت: “این اصلاحات یک عصای جادویی نیستند.” فساد.

** کمیسیون ونیز در این باره چه گفت؟

کمیسیون ونیز قبلاً نسبت به نقش بیش از حد پارلمان در انتصاب قضات در مارس 2007، پس از تصویب قانون اساسی فعلی ابراز نگرانی کرده بود و انتظار اصلاح قانون اساسی صربستان را داشت.

کمیسیون ونیز، هیئتی متشکل از کارشناسان قانون اساسی شورای اروپا، در نظرات اخیر خود در مورد پیش نویس اصلاحیه قانون اساسی صربستان اعلام کرد که اکثر توصیه های کلیدی قبلی رعایت شده است، اما بر لزوم کاهش خطر سیاسی شدن تاکید کرد. قوه قضائیه و شورای عالی دادستانی.

کمیسیون ونیز نیز از تغییرات قانون اساسی صربستان استقبال کرد و توصیه کرد که تغییرات قانونی لازم برای اجرای کامل تغییرات قانون اساسی بدون تاخیر آماده شود.

همانطور که نمایندگان اتحادیه اروپا بارها گفته اند؛ هدف از اصلاح قانون اساسی صربستان دستیابی به یک قوه قضاییه مستقل بدون نفوذ سیاسی و حاکمیت قانون است که یکی از شروط کلیدی برای پیشرفت به سمت همگرایی اروپایی و عضویت صربستان در اتحادیه اروپا است.

** سیزده همه پرسی در تاریخ صربستان

13 همه پرسی در مورد قانون اساسی در تاریخ صربستان انجام شد، آخرین همه پرسی اصلاح قانون اساسی در تاریخ صربستان مدرن در 28-29 اکتبر 2006 (6 نوامبر 2006) برای تصویب قانون اساسی جدید جمهوری صربستان برگزار شد.

54.91 درصد از واجدین شرایط رای دادن در همه پرسی شرکت کردند و 53.4 درصد از رای دهندگان به صربستان مستقل “آری” گفتند. قانون اساسی صربستان در سال 2006 به دلیل جدایی صربستان و مونته نگرو اصلاح شد.

اولین قانون اساسی صربستان با عنوان “سرتنسکی” در سال 1835 تصویب شد.

بر اساس گزارش کمیته حقوق بشر، صربستان در مجموع 13 همه پرسی در مورد اصلاح قانون اساسی برگزار کرد. سه بار به عنوان یک کشور تابع، چهار بار به عنوان یک کشور مستقل، دو بار در دوران سلطنت صرب‌ها، کروات‌ها و اسلوونیایی‌ها و پادشاهی یوگسلاوی و چهار بار به عنوان یکی از اعضای جمهوری فدرال یوگسلاوی، جمهوری فدرال سوسیالیستی یوگسلاوی، جمهوری فدرال. از یوگسلاوی و جمهوری فدرال یوگسلاوی دولت صربستان و مونته نگرو.

لازم به ذکر است که از این 13 رفراندوم، 6 مورد آن ناشی از استقرار نظام چند حزبی در صربستان بوده است.

صربستان از زمان تأسیس نظام چند حزبی این کشور در سال 1990، در کل 6 رفراندوم در تاریخ اخیر برگزار کرده است. همه پرسی در سال های 1990، 1998 و 2006 چندین بار برگزار شده و موفقیت آمیز بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید