قرآن دوتایی که تبدیل به پول هنگفتی شد!


چه کسی دوست دارد برای 2000 جلد سود به بانک برود، در سایه هولناک تاج و روزی که شعار “زمان طلا” در حافظه ما نقش بسته است؟ یک شخص؟ 1000 نفر؟ یک میلیون نفر؟ حتی اگر این تعداد تمایل به این کار داشته باشد، باز هم نمی توان از واریز سهام سهامداران در برخی شرکت ها جلوگیری کرد! البته منظور از سهم سهامدار یک قران و دو ده نیست، صحبت از پول 800 میلیارد تومانی است!

به گزارش ایسنا، شرکت های بورسی مجمع سالیانه ای برگزار می کنند که در آن درباره میزان سود سهام تصمیم گیری می شود که نتیجه آن سود مجمع است. سود که شامل سرمایه گذارانی می شود که تا تاریخ مجمع دارای سهام این شرکت هستند. طبق قانون تجارت، شرکت های پذیرفته شده در بورس تا هشت ماه پس از مجمع عمومی فرصت دارند تا سود نقدی به سهامداران خود پرداخت کنند. علاوه بر این فرصت غیرمنطقی که در اختیار شرکت ها قرار می گیرد، نحوه پرداخت سود سهام شرکت ها برای سال ها دغدغه سهامداران بوده است.

دلیل آن هم اصرار برخی شرکت ها بر واریز سود به سهامداران با روش های سنتی و قدیمی است که جز ممانعت از دریافت سود سهامداران و واریز سود به شرکت ها، به سختی هیچ تاثیری ندارد! در واقع با وجود اینکه حدود چهار سال از راه اندازی سامانه سجام می گذرد و شرکت ها می توانند به راحتی از طریق آن سود را به حساب سهامداران منتقل کنند، اما روش سنتی معرفی بانک برای دریافت سود و برجسته سازی مراجعه سهامداران به بانک همچنان ادامه دارد.

سود این 13 شرکت چه شد!؟

بر این اساس خبرگزاری ایسنا به بررسی نتایج سود پرداختی 40 شرکتی که در فاصله سال‌های 1399 تا 1400 در بازار سرمایه عرضه شده‌اند، پرداخته است.

قرآن دوتایی که تبدیل به پول هنگفتی شد!

از ابتدای سال 1399 تا پایان دی ماه سال جاری. در مجموع 40 عرضه عمومی انجام شد که 40 شرکت 20 شرکت سجامی و 20 شرکت خارج از عربستان سعودی هستند. واضح تر، تنها نیمی از شرکت ها از طریق SJAM به سهامداران سود سهام پرداخت می کنند. از این 20 شرکت، هفت عرضه اولیه شامل هاآفرین، فوگستر، لطیف، وهامون، کیمیاتک، فجهان و سبزوا پس از مجمع عمومی عادی سالیانه و 13 عرضه اولیه شامل قاگیلا، گادنا، فتوسا، ولکار، سپید، صبا، والپارس، شارم، امین، سبزه‌ساز، بی‌پوند، صمید و چخذر در آستانه برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه برگزار شد.

قرآن دوتایی که تبدیل به پول هنگفتی شد!

حداکثر و حداقل مشارکت در عرضه های اولیه

در بین عرضه های اولیه مذکور، سهامداران هر دو پیشنهاد ملحق شدند و صبا بیشترین و کمترین سهام را به خود اختصاص داد. به طوری که بالغ بر پنج میلیون و 500 هزار نفر وارد عرضه اولیه شدند و کمتر از دو میلیون نفر (یک میلیون و 944 هزار نفر) در عرضه اولیه صبا شرکت کردند. بر این اساس، کل سود سهام پرداختی 13 میلیارد و 860 میلیون تومان بوده که تقریباً برای کد 2500 است و کل سود سهام پرداختی صبا 700 میلیارد تومان بوده است که برای کد حدود 360 هزار است.

قرآن دوتایی که تبدیل به پول هنگفتی شد!

880 میلیارد تومان بدون زبان!

این 13 شرکت حدوداً 880 میلیارد حجم سود خود را علاوه بر سجام و اقدامات دیگری مانند معرفی بانک یا دریافت اطلاعات از طریق فکس از سهامدار پرداخت کردند، در حالی که تقریباً 53 میلیون نفر در این پیشنهادات شرکت کردند! یعنی یک سهامدار می توانست در 10 عرضه اولیه سهام شرکت کند و برای دریافت سود خود حداقل به پنج بانک مختلف مراجعه کند که گاهی کمتر از 5000 تومان می شد!! این در حالی است که بانک ها به فکر باجه سود نیستند و اگر سهامدار خواهان سود 2500 تومانی باشد در بهترین حالت باید یک ساعت منتظر بماند تا نوبت خود را بگیرد.

قرآن دوتایی که تبدیل به پول هنگفتی شد!

در حالی که در دو سال گذشته به دلیل شرایط بازار مجبور بودیم با بالاترین عرضه اولیه سهام در بازار سرمایه مواجه شویم، باید انتظار داشت که یکی از شرایط عرضه سهام این شرکت در بازار سرمایه، پرداخت وجه توسط شرکت باشد. سود توسط سامانه SJAM زیرا سود برخی از شرکت ها آنقدر ناچیز است که مراجعه به بانک برای دریافت آن فایده ای ندارد.

به عنوان مثال سود سرانه پولی غگیلا 7500 تومان، گادنا 1100 تومان، فتوسا 2970 تومان، وولکار 8580 تومان و سپید 15000 تومان بوده است. 900 تومان (پنج شرکتی که فاصله کمی بین عرضه عمومی سهام تا مجمع عمومی عادی سالیانه داشتند) و مسلماً در شرایطی که کرونا در کمین سلامت مردم بود، کمتر کسی حاضر است به مکانی پرخطر به نام بانک مراجعه کند. ، برای گرفتن این مبالغ ناچیز. حتی اگر این ویروس نبود، چه کسی حاضر بود ساعت ها در صف طولانی بانک بگذرد تا سود 1100 تومانی بگیرد؟

فقط در صورتی که شخص تنها سهامدار یکی از این سهام باشد. اگر بتوانیم سهامدار هر پنج سهم بورسی باشیم، در مجموع کمتر از 30000 جلد دریافت کنیم، باید حداقل به 5 بانک مراجعه کند! موضوعی که کمتر به آن توجه شده این است که با توجه به اینکه اکنون بیش از نیمی از مردم کشور سهامدار بورس هستند، ممکن است بسیاری از این افراد در روستاهایی زندگی کنند که حتی بانکی که شرکت برای سودآوری انتخاب کرده است وجود نداشته باشد. در آن کشور، دهکده، و یک نفر برای گرفتن سود دو هزار تومانی باید به شهر دیگری سفر کند!

سود کم، سپرده های کلان!

به هر حال سودی که 13 شرکت باید می پرداختند 800 میلیارد تومان بود که از مجموع همین سودهای ناچیز از 1000 تا 15000 تومان به دست آمد. همان سودهای ناچیز که حق مسلم مردم است اما یک سهامدار به دلیل بی تدبیری شرکت ها به رقبای خود سود می دهد و همین روند ساده باعث می شود چنین پولی به حساب شرکت ها برود. چون سهامداران برای سود خود نمی آیند و سود در اختیار شرکت می ماند.

قانون مردم منتظر تصویب قانون است!

تنها 40 شرکت در این بررسی قرار گرفتند و مطمئناً اگر به همه شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه نگاه کنیم، سود سپرده‌شده بیشتر خواهد بود. بنابراین انتظار می رود برای جلوگیری از تضییع حق سهامدار، الزام تجمیع شرکت ها با سرعت بیشتری مطرح شود. بر همین اساس، حدود یک ماه پیش مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، درباره توزیع سود شرکت ها از طریق سامانه سجام گفت: زیرساخت های فنی لازم برای این امر در بورس اوراق بهادار به طور کامل ایجاد شده است. یک شرکت سپرده گذاری و تسویه حساب «برای برخی از شرکت ها الزام قانونی برای پرداخت سود از طریق سامانه سجام باید تصویب شود، چرا که برخی از بانک های بورس اعلام کرده اند چون بانکی هستیم، خودمان سود می دهیم.

وی گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار در پیش نویس طرح اصلاح قانون بازار اوراق بهادار، تکلیف قانونی شرکت ها برای پرداخت سود از طریق سامانه سجام را پیشنهاد کرد. طبق وعده داده شده، طی دو ماه گذشته تمامی زیرساخت های فنی لازم تکمیل می شود و با تصویب قانون جدید بازار اوراق بهادار در مجلس شورای اسلامی، شاهد واریز سود سهام تمامی شرکت های حاضر در بازار سرمایه از طریق سامانه سیستم SJAM.

امید است نمایندگان مجلس با آماده بودن این زیرساخت به این قانون که به راحتی جمعیت خود را از دست می دهد توجه کنند و با وضع این قانون شرکت را از حق مردم سلب کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید