بازی های رایانه ای برای بچه ها خوب است یا بد؟ استراتژی های انتخاب و نظارت بر بازی ها


بحث های زیادی در مورد خوب یا بد بودن بازی های رایانه ای برای بچه ها وجود داشته است. این بازی ها می توانند مهارت های یادگیری، سلامت و مهارت های اجتماعی کودک شما را بهبود بخشند. هم کودکان و هم بزرگسالان از بازی های رایانه ای لذت می برند. بچه ها با انجام بازی های رایانه ای چیزهای زیادی یاد می گیرند و باید زیر نظر والدین خود بازی کنند. با این حال، برخی معتقدند که کودکان به هیچ وجه نباید این بازی ها را انجام دهند زیرا باعث اختلال در خواب، اعتیاد و رفتار پرخاشگرانه می شود. در این مقاله به مزایا و معایب بازی های رایانه ای برای کودکان و ویژگی های بهترین بازی های رایانه ای برای کودکان می پردازیم.

آیا انجام بازی های رایانه ای برای کودکان خطرناک است؟

برخی از مطالعات نشان می دهد که بازی های رایانه ای خطر جدی برای کودکان دارد، اما راه هایی برای محافظت از کودکان در برابر مضرات این گونه بازی ها وجود دارد. با استفاده از این روش ها می توانید بازی های رایانه ای را به فعالیت های نسبتاً ایمن برای کودکان تبدیل کنید. ممنوعیت کامل بازی های رایانه ای برای کودکان نه تنها هیچ سودی ندارد بلکه می تواند نتیجه معکوس نیز داشته باشد.

با نظارت و محدود کردن بازی های رایانه ای می توان از آسیب های جسمی و روحی به کودکان جلوگیری کرد. با او در مورد راه های ایمن ماندن در اینترنت صحبت کنید. او در مورد هر چیزی که به او نشان دهید که می تواند به شما اعتماد کند، با شما صحبت خواهد کرد. اگر مطمئن باشد که او را درک می کنید، در مورد تمام افکار و احساساتش با شما صحبت می کند و درک مشکلات او و زمانی که به کمک شما نیاز دارد برای شما آسان تر خواهد بود.

قبل از اینکه نگران رفتار خشونت آمیز کودک خود باشید، باید سه عامل را در نظر بگیرید:

  • شخصیت او؛
  • شرایطی که در آن قرار دارد؛
  • انگیزه او برای بازی های رایانه ای.

این عوامل در واکنش کودکان به خشونت در بازی های رایانه ای نقش اساسی دارند. صرف نظر از این عوامل، پاسخ شما به رفتار پرخاشگرانه فرزندتان کافی نخواهد بود.

تاثیرات منفی بازی های رایانه ای برای کودکان

صحبت از بازی های رایانه ای به خصوص برای کودکان واکنش های مثبت و منفی زیادی را به همراه دارد. هر دو طرف دلایل خود را دارند و نباید فقط از یک زاویه به آنها نگاه کرد. بنابراین ابتدا در مورد اثرات منفی پیشنهاد شده توسط کارشناسان صحبت می کنیم و سپس دلایل مفید بودن چنین بازی هایی توسط کارشناسان را بررسی می کنیم. کارشناسان مبارزه با بازی های رایانه ای برای کودکان معتقدند که این بازی ها بیشتر مضر هستند تا مفید. دلایل این کارشناسان در زیر مورد بحث قرار گرفته است.

1. صدمات جسمی ناشی از بازی های رایانه ای

به گفته متخصصان، انجام بازی های رایانه ای می تواند باعث آسیب های جسمی مختلفی شود:

  • کودکان بیشتر وقت خود را صرف تماشای صفحه نمایش می کنند که می تواند منجر به آسیب دیدگی چشم شود.
  • کودکان چندین ساعت بدون حرکت در مقابل کامپیوتر یا تلویزیون می نشینند که در نهایت باعث ایجاد مشکل در کمر می شود. کمردرد و گردن درد یکی از شایع ترین آسیب های کودکانی است که بیشتر وقت خود را صرف بازی های رایانه ای می کنند.
  • کودکانی که بیشتر وقت خود را به بازی های رایانه ای می گذرانند نسبت به سایرین فعالیت کمتری دارند که می تواند منجر به افزایش وزن شود.

. آسیب های روانی بازی های رایانه ای برای کودکان

یادداشت مهم

خواندن مقالات و جستجو در اینترنت دانش کلی شما را افزایش می دهد، اما هرگز نمی تواند جایگزین خوبی برای مشورت با یک متخصص و دریافت مشاوره تخصصی باشد.

اگر مشکلی دارید، مشاوره با مشاوران مجرب و مجرب می تواند زندگی شما را آسان کند. برای مشاهده لیست بهترین مشاوران و روانشناسان و دریافت مشاوره شخصی یا تلفنی کلیک کنید:

به بهترین روانشناسان مراجعه کنید

آسیب روانی ناشی از بازی های رایانه ای کم نیست:

  • پرخاشگری مهم ترین آسیب روانی این گونه بازی ها برای کودکان است. البته بازی های رایانه ای می تواند یکی از عوامل پرخاشگری در کودکان باشد و ممکن است عوامل دیگری نیز وجود داشته باشد. برای درک این موضوع با روانشناس کودک مشورت کنید.
  • دومین آسیب روانی که بازی های رایانه ای برای کودکان ایجاد می کند اعتیاد به این نوع بازی هاست. کودکانی که علاقه بیشتری به این گونه بازی ها دارند اغلب در این بازی ها شرکت می کنند و تا مدت ها ذهن آنها درگیر می شود. در نتیجه اعتیاد به بازی های رایانه ای، زمان و انرژی لازم برای یادگیری را نخواهند داشت و دچار شکست های یادگیری خواهند شد.
  • بازی های رایانه ای می توانند کودکان را آزار دهند و به کوچکترین حرکتی واکنش بیش از حد نشان دهند.
  • کودکان نیز ممکن است با انجام چنین بازی هایی دچار توهم شوند.

البته تحقیقات کارشناسان حاکی از آن است که اکثر این مشکلات با محدود کردن این بازی ها یا رعایت چند نکته قابل حل است.

کودکی در حال بازی کامپیوتری

چرا یک بازی کامپیوتری برای کودکان خوب است؟

بازی های رایانه ای برای کودکان همیشه با آسیب های جسمی و روحی همراه نیست. کارشناسان معتقدند انجام این بازی ها تاثیرات مثبتی نیز دارد. در ادامه به مهم ترین مزایای بازی های رایانه ای برای کودکان پرداخته شده است.

1. عملکرد فکری کودک خود را بهبود بخشید

طبق یک مطالعه در سال 2016 در دانشکده بهداشت عمومی میلمن در دانشگاه کلمبیا، بازی های رایانه ای آنها عملکرد ذهنی کودکان 6 تا 11 ساله را در مدرسه بهبود بخشیدند و مشکلات ارتباطی آنها با همسالان خود را کاهش دادند.

. به کودک خود کمک کنید تا اجتماعی شود

زندگی اجتماعی یکی از مهم ترین مزایای بازی های رایانه ای برای کودکان است. نتایج یک نظرسنجی انجام شده در دانشگاه ناتینگهام ترنت در بریتانیا نشان می دهد که افراد در حین انجام بازی های رایانه ای چند نفره دوستی پیدا کردند.

به لطف این بازی ها، کودک شما یاد می گیرد که با دیگران ارتباط برقرار کند. به این ترتیب او می تواند با همسالانی که علایق مشترکی با او دارند دوست شود. به لطف این بازی ها، کودکان نیز یاد می گیرند که با دیگران مذاکره کنند، همکاری کنند و فکر کنند.

3. رشد توانایی های شناختی کودک

بازی های رایانه ای به کودکان کمک می کند تا مهارت های حل مسئله را توسعه دهند. انجام چنین بازی هایی باعث تقویت توانایی های شناختی کودکان می شود. این بازی ها باعث افزایش توانایی های ذهنی کودکان و بهبود حافظه آنها می شود.

4. بهبود روحیه و خلق و خوی کودک

بازی های رایانه ای می تواند خلق و خوی کودک شما را بهبود بخشد. برخی از این بازی ها در آرام کردن کودکان و کاهش اضطراب آنها موثر است.

5. یاد بگیرید که با شکست روبرو شوید

با شکست و شکست در بازی های رایانه ای، کودکان یاد می گیرند که برای شکست های زندگی واقعی آماده شوند. در واقع روحیه پذیرش شکست و جبران اشتباهات خود را تقویت خواهند کرد. آنها یاد می گیرند که چگونه با وجود شکستگی هایی که متحمل شده اند، برای اهداف مهمتر آماده شوند.

6. کمک به سلامت روان در طول شیوع بیماری عروق کرونر

بازی های رایانه ای به افراد مبتلا به سلامت روان در طول همه گیری کرونا کمک کرد. فقط مربوط به بچه ها نیست. به لطف این بازی ها، افراد در هر سنی می توانستند به صورت آنلاین با دیگران ارتباط برقرار کنند. در واقع، این بازی ها جزایر تنهای مردم را در سراسر جهان به هم متصل می کردند.

به لطف ارتباط ایجاد شده توسط این بازی ها، کودکان نیز مانند بزرگسالان متوجه شدند که در این موقعیت تنها نیستند. در بهبود سلامت روان همه افراد موثر است. از این رو بازی های رایانه ای در این عصر بسیار مفید هستند، به شرطی که به صورت متعادل و توصیه شده انجام شوند.

کودک و پدرش بازی های کامپیوتری انجام می دهند

بهترین بازی های رایانه ای برای بچه ها چه ویژگی هایی دارند؟

اگر به این نتیجه رسیده اید که فرزندتان می تواند بازی های رایانه ای انجام دهد، اکنون زمان آن رسیده که بازی مناسب او را انتخاب کنید. بازی های رایانه ای همیشه باعث رفتار پرخاشگرانه در کودکان نمی شود. برخی از بازی ها هستند که از نظر فکری بسیار سازنده هستند.

بهترین بازی های رایانه ای برای بچه ها آنهایی هستند که ذهن را درگیر می کنند و به اجتماعی شدن بچه ها کمک می کنند. انواع بازی هایی که این ویژگی ها را دارند عبارتند از:

  • ساده؛
  • در ارتباط بودن؛
  • بازی چند نفره آنلاین;
  • راهبردی.

این بازی ها تمامی مزیت های ذکر شده در بالا را برای بازی های رایانه ای دارند و با انتخاب آن ها تقریبا می توانید مطمئن باشید که سلامت فرزندتان به خطر نمی افتد. چرا تقریبا؟ چون حتی برای چنین بازی هایی هم باید نظارت وجود داشته باشد.

نکاتی برای نظارت بر بازی های رایانه ای کودکان

گفتیم بازی های رایانه ای بچه ها باید زیر نظر والدینشان باشد پس چگونه نظارت کنیم؟ نکات زیر به شما کمک می کند تا بر بازی رایانه ای فرزندتان نظارت داشته باشید و محدودیت های آن را تعیین کنید.

1. زمان بازی را محدود کنید

اگر کودک شما یک بازی کامپیوتری در اتاقش دارد، ممکن است متوجه نشوید که او چقدر زمان صرف بازی می کند. به گفته کارشناسان حوزه کودک، انجام بازی های رایانه ای بیش از 2 ساعت برای کودکان خوب نیست. قرار دادن وسایل بازی کودک در اتاقی متفاوت به شما کمک می کند زمان بازی کودکتان را راحت تر مدیریت کنید.

. ببینید فرزندتان در حال انجام چه بازی هایی است

مراقب بازی های رایانه ای فرزندتان باشید. درست است که بازی های رایانه ای تنها عامل بروز رفتارهای پرخاشگرانه در کودکان نیست، اما محدود کردن بازی های نامناسب نیز می تواند مفید باشد.

3. رفتار فرزندتان را زیر نظر بگیرید

کودک خود را تنها نگذارید. رفتار او را زیر نظر بگیرید. اگر متوجه موارد زیر شدید، با او صحبت کنید و سعی کنید دوستانه به او نزدیک شوید:

  • کودک شما همیشه خسته است.
  • نسبت به هر چیزی خیلی ضعیف واکنش نشان می دهد.
  • او از افت تحصیلی رنج می برد.

4. با کودک خود بازی کنید

کنار کودک خود بنشینید و با او بازی کنید. خواهید دید که یک بازی کامپیوتری با آن چقدر سرگرم کننده است و چقدر ارتباط شما را تقویت می کند. به این ترتیب از بازی های او مطلع می شوید و بیش از پیش با او همراه می شوید. در واقع، کاری برای انجام دادن با هم پیدا خواهید کرد و ادامه این کار راه را برای گفتگوهای جدی تر با نوزادتان باز می کند.

کودکان و والدین بازی های رایانه ای انجام می دهند

5. به تحرک فرزندتان توجه کنید

با وجود آنچه گفتیم، باز هم باید به رفتار فرزندتان توجه کنید. اگر بازی شما کند یا ناپایدار است، ممکن است زمان آن رسیده باشد که بازی را متوقف کنید. بازی های رایانه ای، اگر در حد اعتدال انجام شوند، نه تنها به کودک شما آسیب می رسانند، بلکه به یادگیری مهارت ها و رفتارهای سازنده کمک می کنند.

6. ورزش را فراموش نکنید

اجازه ندهید فرزندتان همیشه جلوی کامپیوتر یا تلویزیون بنشیند. برای او وقت بگذارید تا در فضای باز ورزش کند. گاهی اوقات چند حرکت ورزشی ساده و جذاب به جلوگیری از آسیب جسمی جدی کمک می کند.

7. همیشه از یک متخصص نظر بخواهید

اظهارات ما به تنهایی کافی نیست. اگر متوجه شدید که فرزندتان با نظارت بر رفتار خود مشکل را به راحتی حل نمی کند، بهتر است از یک متخصص و روانشناس کودک مشاوره بگیرید.

اظهارات پایانی

درست است که بازی های رایانه ای برای کودکان مضر است، اما این بازی ها مزایای زیادی هم دارند. این بازی ها یکی از راه های فرار از تنهایی در طول همه گیری کرونا بود. بنابراین به هیچ وجه نباید کودکان را از انجام این بازی ها منع کرد. این ممنوعیت ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد.

در این مقاله به ویژگی های بهترین بازی های رایانه ای برای کودکان می پردازیم. بنابراین می توانید با در نظر گرفتن این ویژگی ها و رعایت نکات نظارتی ذکر شده، بهترین لحظات را برای کودک خود ایجاد کنید تا از مزایای این بازی ها بهره مند شود.

هشدار! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن باید با پزشک یا متخصص خود مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
مهم ترین و سخت ترین کار برای والدین این است که فرزندان خود را تربیت کنند، فرزندان خود را امروز شاد و سالم تربیت کنند و فردا برای افراد موفق.


دیدگاهتان را بنویسید