اسید لاکتیک چیست و چگونه در بدن ساخته می شود؟


تازه از باشگاه برگشتی و درد عضلانی شدید داری؟ اگر به دنبال علت این درد هستید، باید بدانید که بدنتان اسید لاکتیک تولید می کند. در این مقاله می خواهیم در مورد اسید لاکتیک بیشتر بدانیم. با ما بمان.

اسید لاکتیک چیست؟

اسید لاکتیک محصول جانبی فعالیت شیمیایی بی هوازی سلول ها است. در طی این فرآیند، سلول های بدن انرژی خود را بدون اکسیژن تولید می کنند. هنگامی که شروع به انجام ورزش های شدید می کنید، بدن شما از اکسیژن برای تجزیه گلوکز برای انرژی استفاده می کند و اگر بدن شما اکسیژن کافی برای تجزیه آن نداشته باشد، اسید لاکتیک تولید می شود که می تواند باعث درد عضلانی یا احساس سوزش شود. برای کاهش اسید لاکتیک می توانید به بدن خود استراحت دهید.

چگونه ماهیچه شما در حین ورزش اسید لاکتیک تولید می کند؟

در طول روز، بدن با استفاده از اکسیژن انرژی را به صورت هوازی می سوزاند. بخشی از این ماده انرژی زا گلوکز یا قند است که در یک واکنش شیمیایی به نام گلیکولیز تجزیه می شود. محصول نهایی گلیکولیز ماده شیمیایی دیگری به نام پیروات است که انرژی بیشتری تولید می کند.

هنگامی که به شدت ورزش می کنید، این روند تغییر می کند و عضلات شما بدون اکسیژن انرژی تولید می کنند و پیرووات به محصولات اضافی، اسید لاکتیک تبدیل شده و به جریان خون منتقل می شود. در این صورت احساس درد و سوزش می کنید. برای جلوگیری از درد عضلانی ناشی از ورزش، موارد زیر را انجام دهید:

  • هنگام ورزش آب فراوان بنوشید؛
  • سعی کنید نیم ساعت بعد از تمرین دوش آب سرد بگیرید.
  • هنگام ورزش به درستی نفس بکشید
  • غذاهایی مانند ماست و کفیر بخورید.
  • مصرف منیزیم؛
  • تمرینات کششی را قبل از ورزش برای گرم کردن بدن و بعد از ورزش برای خنک شدن انجام دهید.
  • تا حد امکان سبک ورزش کنید.

چگونه اسید لاکتیک تولید می شود؟

نوبت دکتره

ماهیچه های بدن شما تنها منبع اسید لاکتیک نیستند و گلبول های قرمز خون هنگام حرکت شروع به تولید اسید لاکتیک می کنند.

گونه های مختلف باکتری در بدن نیز به صورت بی هوازی تنفس می کنند و اسید لاکتیک در نهایت ماده شیمیایی زائد آنهاست. طبق مطالعات 01/0 تا 8/1 درصد روده انسان از این نوع باکتری ها تشکیل شده است و در صورت مصرف زیاد شکر و شیرینی، اسید لاکتیک زیادی تولید می شود.

نوع دیگری از این باکتری ها در دهان ما زندگی می کنند و اثر اسیدی روی بزاق دارند و می توانند به مینای دندان آسیب بزنند. اسید لاکتیک همچنین در بسیاری از غذاها از جمله خیارشورهای تخمیری و لبنیات مانند کفیر، ماست و دوغ یافت می شود.

اسید لاکتیک تنها عامل گرفتگی عضلات است؟

تولید اسید لاکتیک از طریق ورزش

درد و سوزش عضلانی پس از فعالیت شدید با وزنه های سنگین تنها به دلیل تولید اسید لاکتیک نیست. کبد دوباره اسید لاکتیک را به قند و قلب آن را به پیروات تبدیل می کند. هنگامی که ورزش شدید انجام می دهید، غلظت اسید لاکتیک در بدن شما افزایش می یابد و قلب و کبد قادر به پردازش و مقابله سریع با مواد زائد نیستند، اما بلافاصله پس از توقف ورزش، مقدار اسید لاکتیک کاهش می یابد. یکی دیگر از علل درد عضلانی آسیب و التهاب عضلانی است که پس از چند روز استراحت از بین می رود.

گاهی ممکن است سطح اسید لاکتیک افزایش یابد و برخی افراد نتوانند آن را به سرعت پردازش و حذف کنند، در این صورت بدن این افراد اسید لاکتیک تولید می کند (اسیدوز لاکتیک). این مشکل به دلایل مختلفی رخ می دهد، از جمله:

علائم شایع تولید بیش از حد اسید لاکتیک در بدن

اگر می دانید که تولید اسید لاکتیک بیش از حد دارید یا هر یک از علائم زیر را دارید، باید فورا به اورژانس مراجعه کنید.

چگونه تولید بیش از حد اسید لاکتیک را درمان کنیم؟

پس از آزمایش خون، پزشک میزان اسید لاکتیک را در بدن شما تشخیص می دهد و سپس داروهایی را بر اساس آن تجویز می کند.

سوالات متداول در مورد اسید لاکتیک

1. آیا اسید لاکتیک برای پوست مفید است؟

آره. اسید لاکتیک به عنوان یک لایه بردار قوی عمل می کند و سلول های مرده پوست را از بین می برد. افرادی که پوست چرب و مستعد آکنه دارند می توانند منافذ پوست را با اسید لاکتیک پاک کنند.

. اسید لاکتیک در کدام محصولات مراقبت از پوست یافت می شود؟

اسید لاکتیک در طیف گسترده ای از محصولات مراقبت از پوست یافت می شود، از جمله:

این محصولات حاوی مقدار قابل توجهی اسید لاکتیک هستند که برای پوست مفید است. بهتر است قبل از استفاده از محصولات حاوی اسید لاکتیک تست آلرژی انجام دهید.

3. عفونت چقدر شدید باعث سطوح بالای اسید لاکتیک می شود؟

همه باکتری ها می توانند باعث عفونت های جدی در بدن شوند که به نوبه خود باعث کاهش میزان اکسیژن و اختلال در تولید و دفع اسید لاکتیک می شود.

4. آیا سرطان سطح اسید لاکتیک را افزایش می دهد؟

آره. اسید لاکتیک خیلی سریع در بدن بیماران سرطانی تولید می شود.

اظهارات پایانی

ورزش سنگین باعث می شود بدن اسید لاکتیک تولید کند. بهتر است زیاده روی نکنید و دردهای عضلانی بعد از ورزش را نوعی هشدار بدانید. با رعایت چند نکته می توانید میزان اسید لاکتیک را در بدن خود کاهش دهید و از درد عضلانی جلوگیری کنید. افراد مبتلا به بیماری های خاص ممکن است دارای سطوح بیش از حد اسید لاکتیک باشند. بهتر است از طریق آزمایشات میزان اسید لاکتیک در بدن را بدانید.

تو حرف بزن

آیا تا به حال درد بعد از ورزش را تجربه کرده اید؟ برای التیام این دردها چه کردی؟ نظر خود و کاربران عزیز را با ما در میان بگذارید.

هشدار! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن باید با پزشک یا متخصص خود مشورت کنید. اطلاعات بیشتر


قوانین و روش های کاملا کاربردی برای یادگیری سریع و پایدار هر زبان جدید


دیدگاهتان را بنویسید