ماستکتومی؛ نکات و سوالات متداول


ماستکتومی یک عمل جراحی برای برداشتن پستان است که معمولا برای درمان یا پیشگیری از سرطان سینه انجام می شود. اگر پزشک شما انجام ماستکتومی را به شما توصیه کرده است، احتمالاً سوالات زیادی در مورد آن دارید. در این مقاله به انواع مختلف، کاربردها، خطرات و فواید آن می پردازیم.

انواع ماستکتومی

1. ماستکتومی کامل یا توتال

ماستکتومی کامل را ماستکتومی ساده نیز می گویند. در این روش، جراح تمام بافت سینه از جمله نوک سینه، آرئول و پوست را برمی دارد. در بیشتر موارد، غدد لنفاوی نگهبان به طور همزمان برداشته می شوند تا اطلاعات بیشتری در مورد سرطان بدست آید. ماستکتومی کامل ممکن است در مراحل اولیه، زمانی که سرطان هنوز به غدد لنفاوی زیر بغل نرسیده است، گزینه خوبی باشد.

. ماستکتومی اصلاح شده رادیکال

ماستکتومی رادیکال اصلاح شده تعیین می کند که آیا سرطان به غدد لنفاوی زیر بغل گسترش یافته است یا خیر. این روش موارد زیر را حذف می کند:

  • تمام بافت پستان، از جمله نوک پستان، آرئول، و پوست.
  • برخی از غدد لنفاوی زیر بغل؛
  • در برخی موارد عضله سینه را بپوشانید.

3. ماستکتومی رادیکال

ماستکتومی رادیکال یک عمل پیچیده برای برداشتن موارد زیر است:

  • تمام بافت پستان، از جمله نوک پستان، آرئول، و پوست.
  • تمام غدد لنفاوی زیر بغل؛
  • عضلات سینه ای بزرگتر و کوچکتر می شوند.
دکتر ساین

ماستکتومی رادیکال زمانی یکی از درمان های استاندارد برای سرطان سینه بود، اما اکنون، به لطف تکنیک های تصویربرداری بهبود یافته و پرتودرمانی، جراحان احتمالاً ماستکتومی رادیکال اصلاح شده را توصیه می کنند.

4. ماستکتومی جزئی یا ناقص

در این روش، جراح ناحیه سرطانی را همراه با بافت سالم اطراف آن برمی دارد. این روش زمانی قابل استفاده است که بافت نئوپلاستیک کوچک باشد.

5. ماستکتومی برای محافظت از پوست

ماستکتومی محافظ، برداشتن بافت سینه، نوک سینه ها و ناحیه اطراف آرئول است، اما بیشتر پوست دست نخورده باقی می ماند. این جراحی برای بازسازی همزمان سینه استفاده می شود. زمانی که تومور اولیه بزرگ باشد یا تومور در نزدیکی سطح پوست قابل مشاهده نباشد از این روش استفاده نمی شود.

6. ماستکتومی از نوک پستان محافظت می کند

در ماستکتومی با حفظ نوک پستان، تمام بافت پستان برداشته می شود، اما هاله و نوک پستان حفظ می شوند. این روش زمانی انتخاب خوبی است که بازسازی سینه بلافاصله انجام شود. این روش فقط در مراحل اولیه سرطان سینه که پوست یا نوک سینه را درگیر نمی کند استفاده می شود.

7. ماستکتومی دوطرفه

در ماستکتومی دو طرفه، بافت هر دو سینه برداشته می شود. ماستکتومی دوطرفه گاهی اوقات به عنوان یک روش جراحی (کاهش خطر) در زنان در معرض خطر بالای سرطان سینه انجام می شود. اکثر این جراحی ها ماستکتومی های ساده هستند، اما برخی ممکن است در برداشتن نوک پستان شکست بخورند.

در شرایط دیگر، ماستکتومی دوطرفه به عنوان بخشی از برنامه درمان سرطان سینه زنان انجام می شود. این کار پس از معاینه کامل و بحث با تیم مراقبت از سرطان انجام می شود.

چه زمانی ماستکتومی انجام می شود؟

برای تصمیم گیری در مورد ماستکتومی یک ماموگرافی بگیرید

در پاسخ به اینکه چه زمانی ماستکتومی انجام می شود، باید گفت که معمولا در موارد زیر توصیه می شود:

  • زمانی که فرد نمی تواند با جراحی محافظت از سینه (لومپکتومی) درمان شود.
  • فرد قادر به انجام پرتودرمانی نیست.
  • فرد مبتلا به سرطان سینه التهابی است.
  • تجربه پرتودرمانی سینه در گذشته؛
  • وجود دو یا چند ناحیه سرطانی در ربع های مختلف پستان که به اندازه کافی نزدیک نیستند.
  • توده بزرگتر از 5 سانتی متر یا توده بزرگتر از اندازه سینه.
  • داشتن یک عامل ژنتیکی مانند جهش BRCA.

برای زنانی که نگران بازگشت سرطان سینه خود هستند، درک این نکته مهم است که انجام ماستکتومی به جای جراحی بزرگ کردن سینه، خطر ابتلا به سرطان سینه دیگر را در همان سینه کاهش می دهد، اما خطر بازگشت سرطان را کاهش نمی دهد. در جای دیگر بدن

چگونه برای ماستکتومی آماده شویم؟

هنگامی که جراح شما ماستکتومی را توصیه می کند، باید بازسازی سینه را در نظر بگیرید. گاهی اوقات می توان بلافاصله جراحی ترمیمی را شروع کرد. در این صورت می توانید انتخاب کنید که سینه های خود را بازسازی نکنید و از پروتز استفاده کنید یا آن را صاف نگه دارید. انتخاب خود را با پزشک خود در میان بگذارید.

برای آماده شدن برای جراحی می توانید موارد زیر را انجام دهید:

  • لوازم بهداشتی و سایر لوازم ضروری را در یک کیسه کوچک بسته بندی کنید. یک لباس گشاد با دکمه جلو یا زیپ بپوشید.
  • یک بالش کوچک برای بازگشت به خانه آماده کنید و از آن برای دور نگه داشتن کمربند ایمنی از سینه خود استفاده کنید.
  • غذا و سایر اقلام ضروری را از قبل در خانه آماده کنید.

ممکن است برای بهبودی کامل از چند روز تا چند هفته به کمک نیاز داشته باشید. سعی کنید مقدمه ای برای موارد زیر معرفی کنید:

  • مراقبت از کودک؛
  • مشق شب؛
  • مراقبت از حیوانات؛
  • بهداشت شخصی.

ماستکتومی چگونه انجام می شود؟

در بیمارستان، مایعات و داروها را از طریق یک خط داخل وریدی (IV) در بازوی خود دریافت خواهید کرد. اگر بیوپسی گره نگهبان انجام دهید، یک ردیاب رادیواکتیو در نزدیکی تومور تزریق می شود. این به جراح کمک می کند تا گره های محافظ را پیدا کند. پس از بیهوشی عمومی، جراح برشی را در اطراف سینه ایجاد می کند و بافت سینه را خارج می کند. بسته به نوع ماستکتومی، متخصص پوست هاله، نوک پستان و غدد لنفاوی را برمی دارد. نمونه بافت پستان و غدد لنفاوی برای آزمایش به آزمایشگاه فرستاده می شود.

سپس تمام برش ها به هم دوخته می شوند. تیم جراحی یک یا دو درن جراحی (دستگاه تخلیه ترشحات) را در زخم وارد می کند. این یک اقدام موقت برای جلوگیری از تجمع مایع در سینه است.

ماستکتومی چقدر دردناک است؟

پس از عمل، به احتمال زیاد در محل درمان درد خواهید داشت. برخی افراد نیز تجربه می کنند:

  • بی حسی و سوزن سوزن شدن در قفسه سینه و بازو؛
  • مشکل در حرکت بازو یا بازو؛
  • خارش، سوزش یا نورالژی در قفسه سینه، زیر بغل، بازو یا شانه؛
  • درد فانتوم (تصویر درد در اندامی که وجود ندارد) قفسه سینه.

میزان درد بستگی به نوع جراحی دارد، مثلاً اگر همزمان جراحی ترمیمی انجام داده باشید یا عوارضی داشته باشید، ممکن است درد بیشتری را تجربه کنید. درد و سایر عوارض جانبی برای هر کسی متفاوت است. مسکن های تجویز شده را دریافت خواهید کرد و اگر قبل از اینکه درد خیلی شدید شود آنها را مصرف کنید، درد کمتری را تجربه خواهید کرد.

اکثر مردم در عرض چند هفته از شر عوارض جانبی خلاص می شوند، اما انجمن سرطان آمریکا می گوید حدود 20 تا 30 درصد از زنان به سندرم درد پس از ماستکتومی مبتلا می شوند، به این معنی که درد و احساسات عجیب و غریب برای مدتی ناشناخته باقی می مانند.

فواید و عوارض ماستکتومی

مزیت اصلی ماستکتومی برداشتن بافت نئوپلاستیک است. آزمایش غدد لنفاوی همچنین به تشخیص پیشرفت سرطان و سایر تصمیمات درمانی کمک می کند.

تمام جراحی ها خطر خونریزی و عفونت را به همراه دارند. یک مطالعه در سال 2020 نشان داد که عفونت ها و عوارض زخم شایع ترین علل بستری مجدد پس از ماستکتومی هستند.

لنفادنکتومی خطر ادم لنفاوی را افزایش می دهد که منجر به موارد زیر می شود:

  • تورم بازو، دست، انگشتان، قفسه سینه یا پشت؛
  • محدوده حرکت محدود؛
  • تغییر رنگ پوست؛
  • عفونت

لنف ادم یک بیماری مزمن و اغلب ناتوان کننده است.

بعد از ماستکتومی چه اتفاقی می افتد؟

اکثر افراد پس از جراحی به خوبی بهبود می یابند و معمولاً در عرض 6 هفته به فعالیت های عادی باز می گردند. وضعیت آینده سرطان سینه به عوامل زیادی از جمله نوع سرطان سینه و شیوع آن قبل از شروع درمان بستگی دارد.

درمان همچنین ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • رادیوتراپی؛
  • شیمی درمانی؛
  • هورمون درمانی یا درمان های هدفمند.

سوالات متداول در مورد ماستکتومی

چه مدت پس از ماستکتومی می توانم به فعالیت و کار عادی خود بازگردم؟

بعد از حدود 4 هفته می توانید فعالیت های روزانه خود را انجام دهید. اگر بازسازی سینه نیز انجام شود، زمان بهبودی طولانی‌تر خواهد بود و بهبودی کامل ممکن است ماه‌ها طول بکشد.

در هفته اول پس از ماستکتومی چه اتفاقی می افتد؟

در هفته اول، درد و ناراحتی در اطراف زخم طبیعی است. اگر جراحی غدد لنفاوی انجام داده اید، ممکن است در زیر بغل خود نیز درد داشته باشید. برخی از افراد احساس گزگز یا سوزن سوزن شدن در اطراف جای زخم را تجربه می کنند. این درد به تدریج کاهش می یابد.

بعد از ماستکتومی چگونه بخوابیم؟

به بیمارانی که بازسازی سینه نیز انجام داده اند معمولاً توصیه می شود در دو هفته اول پس از جراحی به پشت بخوابند. بسیاری از خانم ها ترجیح می دهند در این مدت روی صندلی بنشینند و بخوابند.

چه زمانی می توانم بعد از ماستکتومی دوش بگیرم؟

در 48 ساعت اول پس از عمل اصلاً آب نباید به زخم برسد. پانسمان باید در این مدت خشک باشد تا زخم به مرور زمان بهبود یابد. پس از 48 ساعت، می توانید پانسمان را بردارید و دوش بگیرید.

تو حرف بزن

آیا تجربه ای در مورد برداشتن سینه یا ماستکتومی دارید؟ نظرات، تجربیات و سوالات خود را در قسمت نظرات با ما و کاربران عزیز در میان بگذارید.

هشدار! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن باید با پزشک یا متخصص خود مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

پیوست به کتاب الکترونیکی

اگر می خواهید علت بسیاری از رفتارهای احساسی شریک زندگی خود و حتی خودتان در یک رابطه را بفهمید، حتما این کتاب را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید