آماده انتشار کتاب زندگینامه سرمایه های مذهبی هستیم – Agencja Informacyjna Mehr | اخبار ایران و جهان



به گزارش خبرگزاری مهر، عصر دیروز شنبه سیزدهم آذرماه، رونمایی از رمان «خواب دیده» فاطمه الیاسی با حضور هادی خورشاهیان نویسنده و منتقد ادبیات داستانی در کتابفروشی بین المللی میدان فلسطین برگزار شد.

این اثر یک رمان تاریخی است که بخشی از زندگی امام کاظم و امام رضا (علیه السلام) را در قالب یک داستان روایت می کند. نویسنده در این رمان کوشیده است تا انحراف گروه شیعه را در زمان امام کاظم که به واقفیه شهرت یافتند توضیح دهد و از بیعت با امام رضا و همچنین اظهار نظر در مورد دلایل و انگیزه های آنان خودداری کند.

الیاسی که به تازگی برای کتاب تونل سوم برنده جایزه شهید اندرزگو شده است در مراسم جشن فاطمیه درباره ایده رمان «خواب دیدم» گفت: اگرچه فرهنگ دینی و ملی ما غنی است، اما تولیدات داستانی ما غنی است. در این جهت کم هستند. مسئله آگاهی و انحراف برخی از شیعیان موضوعی است که امروز نیز مطرح است و طمع و کینه توزی که باعث انحراف شیعیان در آن زمان شد، ممکن است همچنان مایه درد و رنج ما باشد. بررسی کردم و متوجه شدم که با وجود اهمیت موضوع، رمانی در این باره نوشته نشده است، به همین دلیل شروع به تحقیق و سپس نوشتن این رمان کردم.

وی افزود: بدیهی است که شک در کنار عامل اصلی یعنی طمع یکی از دلایل انحراف وقف بوده و آن دسته از شیعیان که نماینده امام و مورد اعتماد شیعیان بودند می توانستند شیعیان را دور خود جمع کنند. با نقل چند حدیث».

نویسنده تونل سوم با اشاره به تحقیقات خود در زمینه رمان نویسی توضیح داد: من حتی در آن زمان در مورد معماری شهرها تحقیق می کردم و تحقیقم بیشتر از نوشتن رمان طول کشید. همچنین پیش از انتشار این رمان، برخی از کارشناسان دینی به بررسی آن پرداخته و متذکر شده اند که همه یاران امام کاظم اهل طمع نیستند و تاریخ نباید چنین وانمود کند که شیعیان مخلصی وجود ندارند.

هادی خورشاهیان سخنران بعدی این مراسم بود. وی با اعتراف به اینکه خودش هیچ اطلاع قبلی از واقفیه نداشت، گفت: در نوجوانی رمان های مذهبی جرج زیدان با ترجمه محمدعلی شیرازی و همچنین رمان های محمود حکیمی را خواندم و بعد در بزرگسالی کتاب های زیادی خواندم. رمان‌های مذهبی خارج از علاقه من، اما درباره واقفیه.» من از آن آگاه نبودم و وقتی مطالعه رمان در وسط بود متوجه تاریخ شدم و وقتی مطالعه کتاب تمام شد، همانطور که با کنجکاوی در مورد موضوع تحقیق می کردم، احساس کردم چقدر در علوم دینی جای داریم. . هنوز به خوبی درک نشده است که نقش هر یک از امامان شیعه در تعالیم ما چه بوده است. یا اکثر ما از اختلافات فراوانی که در تاریخ رخ داده اطلاعی نداریم و مثلاً نمی دانیم چرا شش امام امام حسن علیه السلام را امام خود نمی دانند. گاهی اوقات ما حتی برخی از سوالات را نمی دانیم چه برسد به پاسخ. معنای رمان «خواب دیدم» این است که او از ما سؤال کرد در حالی که ما قبلاً چیزی از واقفیه نمی دانستیم. اکثر ما با تاریخ تشیع به ویژه بعد از امام صادق (علیه السلام) آشنا نیستیم و به نظر من این خلاء را باید با رمان ها و کتاب های خوب که بیشترین تأثیر را دارند پر کرد. مردم کتاب می خوانند و اگر کسی بگوید نمی خوانم دروغ است.

برنده قلم طلایی در بخشی دیگر از سخنانش گفت: کتاب خانم الیسا واقعا رمان بود. از نظر نگارش تاریخی هم خوب بود و در کل کتاب به نظرم خوب بود.

نویسنده کتاب سلول آزادی با اشاره به قهرمانان «خواب دیدم» گفت: در جنگ، درست یا نادرستی یک طرف را از روی قهرمانان جنگ قضاوت می کنم. چون پشت پرده و قوانین سیاسی را نمی دانم. بنابراین وقتی فردی مثل حاج قاسم سلیمانی را در جنگ سوریه می بینم، متوجه می شوم که در آن جنگ در موقعیت مناسبی قرار داریم. در این رمان چند زن هم هستند و من فقط در خانه حیان معتقد به امامت حضرت رضا را می بینم که نگاه انسانی به زن غالب است و این به من «حقیقت» را نشان می دهد.

نویسنده کتاب های «الفبای مردگان»، «چند نفر دارم؟»، «دو تیرانداز»، «فرشته در تانک» و… افزود: قهرمانان از نظر طرح داستانی خوب بودند؛ در این راستا، این کتاب ها در این کتاب ها نقش بسته بودند. به خصوص شخصیت خوبی نشان داده شد. این که «مال» و «زن» چقدر راحت مرد را فریب می دهد در این داستان مشهود بود. این رمان همچنین پایانی زیبا و باز دارد و نشان می‌دهد که این مسیر ادامه دارد و هنوز هم می‌توان با عواملی از نقطه‌ی درست برگرداند.

در پایان این مراسم اسماعیل سلطانی، مدیرعامل شرکت انتشارات بین الملل گفت: در انتشارات بین الملل قصد داریم تبلیغاتی داشته باشیم و انگیزه های اقتصادی برای تولید کتاب برای ما در اولویت نیست و از این رو قصد انتشار این گونه رمان ها را داریم. سرمایه های مذهبی مانند سید بنطاووس و علامه بحرالعلوم و سرمایه های ملی مانند جلال الدین خوارزمشاه و سرهنگ پسیان داریم که آنطور که باید و شاید شناخته شده نبودند و برایشان رمان نوشته نمی شد. ما می خواهیم کارمان با دیگران متفاوت باشد و سعی می کنیم از منظر مذهبی به شخصیت های ملی و مذهبی نگاه کنیم. این دغدغه و موضوع نشر ماست و اگر شخصی برای نوشتن از زندگی این انسان های شگفت انگیز برود، آمادگی خود را برای انتشار آن اعلام می کنیم.

«خواب دیدم» نوشته فاطمه الیاسی در 314 صفحه، با شمارگان 1000 نسخه و قیمت 6500 جلد به تازگی توسط انتشارات بین الملل منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید