روحانی کل ارز 4200 را صادر کرد / جهانگیری یقه دولت را گرفت – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان


محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره برنامه های دولت برای حذف ارز ترجیحی به مهر گفت: از سال ۹۷ که ارز ترجیحی تصویب شد سالانه حدود ۱۵ میلیارد دلار تخصیص داده شده است. تا امروز حدود 60 میلیارد دلار از ذخایر ارزی کشور به خرید کالاهای اساسی اختصاص یافته است تا کالاهای اساسی با قیمت مناسب به دست مردم برسد.

وی افزود: از سال 97 تاکنون 27 قلم کالا مشمول نرخ ترجیحی ارز شده است. با افزایش فاصله بین نرخ ارز بازار و ارز ترجیحی، تعداد کالاهای مشمول ارز دولتی نیز افزایش یافت. رانت حاصل از این اختلاف قیمت به جیب واسطه ها و رانت خواران ختم شد. 50 درصد ارز ترجیحی مستقیماً به جیب واردکنندگان کالا و رانت خواران می رود.

450 تریلیون دلار رانت جهانگیری به دلالان

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اعتراض مجلس ایکس به «دلار جهانی شدن» گفت: با وجود فشار کمیسیون اقتصادی مجلس دهم برای نظارت بر توزیع کالاهای اساسی وارداتی در نرخ ارز دولتی به دلیل شبکه واردات و اجاره در یک اقتصاد کشور که گردش مالی 450 هزار میلیارد تومانی داشت و منابع کشور را هدر داد، نتوانست کنترل جدی داشته باشد.

دولت روحانی ارز ترجیحی بودجه 1400 را منتشر کرد

پورابراهیمی تاکید کرد: هیچ اقتصاددانی قبول نمی کند که چنین رانتی در اقتصاد پابرجا باشد. در بودجه 1400 دلاری 8 میلیارد دلار دیگر به واردات کالاهای اساسی ارز اختصاص یافت. بر اساس گزارش ها، تا زمان تصدی ریاست جمهوری، نزدیک به 8 میلیارد دلار به صورت ارزی هزینه شده بود و تا پایان سال دولت سیزدهم عملاً بودجه ای برای واردات کالاهای اساسی نداشت.

وی افزود: دولت باید تا پایان سال به گونه ای عمل کند که هم قانون را رعایت کند و هم مشکلات ناشی از تغییر قیمت ها را جبران کند.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: پیشنهاد دولت تداوم تخصیص منابع برای واردات کالاهای اساسی بود. اما در بودجه سال 1400 سقف استفاده از ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی 8 میلیارد دلار تعیین شد. با در اختیار داشتن منابع بودجه، امکان تصمیم گیری دیگری در این زمینه برای دولت وجود ندارد.

افزایش جهانی قیمت کالاها و واردات گندم 1400 ارز دولتی را از بین می برد.

پورابراهیمی با بیان اینکه قیمت جهانی کالاها به شدت از 1399 به 1400 افزایش یافت، گفت: تولید گندم کشور به دلیل خشکسالی امسال به شدت کاهش یافته است به طوری که بخشی از ارز ترجیحی به واردات گندم اختصاص یافته است. بنابراین این دو مشکل میزان ارز مورد نیاز دولت را افزایش داد. مجلس تصمیم گرفت به این قضیه ورود کند تا دولت ارز مورد علاقه خود را حذف کند.

وی گفت: از سال 97 تا امروز حدود 20 قلم از 27 قلمی که زیر ارز ترجیحی بودند حذف شده و امروز تنها 7 قلم ارز ترجیحی تخصیص یافته است. دولت درخواست کرده است ارزی که برای واردات در نظر گرفته شده و عملاً به دست مصرف کننده نهایی نمی رسد با سازوکار دیگری به مصرف کننده نهایی اختصاص یابد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: دولت در تلاش است تا نحوه تخصیص منابع به یارانه واردات را تغییر دهد. به گونه ای که این وجوه به مصرف کننده ای که به عدالت نزدیکتر است اختصاص می یابد.

تخصیص ارز ترجیحی برای واردات دارو و گندم ادامه دارد

پورابراهیمی تاکید کرد: پیشنهاد دولت تداوم تخصیص ارز ترجیحی برای یارانه گندم و دارو است و برای 5 قلم باقی مانده به جای اعطای یارانه به صورت ارز ترجیحی، از طرق دیگر به دست مصرف کننده نهایی برسد.

وی بیان کرد: پیشنهاد کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی این بود که سرانه مصرف در قالب کارت اعتباری به مصرف کنندگان اختصاص یابد. همه خودروها به یک میزان بنزین یارانه ای دریافت می کنند و مالکان خودرو هر زمان که بخواهند می توانند از سهمیه خود استفاده کنند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: نگرانی دولت و مجلس این است که مصرف کالای اصلی در دهک های کم درآمد در سال های اخیر به شدت کاهش یافته و نسبت به دهک های پردرآمد به شدت افزایش یافته است. دولت با اعطای یارانه ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی سعی کرد مصرف این کالاها را با دهک های کم درآمد حفظ کند اما این هدف محقق نشد.

پورابراهیمی گفت: بر اساس آمار بانک مرکزی نرخ تورم در کالاهای اساسی بسیار بیشتر از کالاهایی بود که ارز ترجیحی به آنها اختصاص داده نشد که این فاجعه است.

جزئیات اعطای کارت اعتباری برای خرید کالاهای اساسی

وی با تاکید بر لزوم پیش بینی سازوکارهای جبرانی برای حذف ارز 4200 تومانی، ادامه داد: در صورت تغییر قیمت کالای اساسی مانند مرغ، مابه التفاوت آن با نرخ 4200 تومان و مابه التفاوت با اعتبار محاسبه می شود. کارت از حساب مردم». کم می شود و مردم می توانند از این طریق مصرف خود را مدیریت کنند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی روی این پیشنهاد کار می کرد و کمیسیون اقتصادی نیز با این طرح موافق است. دولت برای انجام تعهدات قانونی خود نسبت به بودجه 1400 که دولت به مجلس تقدیم و تصویب کرد، تصمیم گرفت نوعی یارانه واردات را به مصرف اختصاص دهد که به عدالت نزدیکتر باشد و به دولت برای مدیریت بهتر کشور کمک کند.

پورابراهیمی گفت: در سال های اخیر میانگین مصرف کالاهای اساسی در کشور 1.5 برابر معادل 30 درصد افزایش یافته است. وقتی به مصرف دهک نگاه می کنید، متوجه می شوید که دهک های کم درآمد کمتر مصرف می کردند.

قاچاق رسمی و غیررسمی کالاهای اساسی به کشورهای همسایه در سایه ارز ترجیحی

وی تاکید کرد: دلیل افزایش مصرف کالاهای اساسی این است که این کالاها توسط کسانی که ایرانی نیستند یا اتباع خارجی در ایران یا گردشگرانی که به طور موقت به ایران می آیند مصرف می شده است، در واقع جمهوری اسلامی به شهروندان همسایه یارانه پرداخت کرده است. کشورهای ایز حجم عظیمی از کالاهای اساسی قاچاق یا به صورت رسمی صادر می شد و کشورهای همسایه از این ارز ترجیحی استفاده می کردند.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی افزود: در مواردی که کالاهای اساسی به صورت رسمی از کشور صادر می شد، شکر را تبدیل به سبزی و صادرات می کردند و یا آرد گندم را به ماکارونی تبدیل می کردند و صادر می کردند. دولت یارانه های زیادی برای واردات شکر و گندم پرداخت کرد.

نفوذ مخرب ارز جهانگیری یقه دولت اصلی را گرفت

پورابراهیمی تصریح کرد: از سوی دیگر تولید کالاهای اساسی در کشور به حداقل رسیده و عملا تولید از بین رفته است. وضعیت دامداری ها و مرغداری ها بسیار خطرناک است. خوراک دام و طیور با ارز آزاد محاسبه می شود اما باید محصول خود را با نرخ دولتی و قیمت ها بر اساس 4200 تومان بفروشند.

وی خاطرنشان کرد: امسال گندم تولید شده توسط کشاورزان به وزارت جهاد کشاورزی تحویل داده نشد زیرا قیمت گندم در ایران بسیار کمتر از گندم وارداتی بود و به همین دلیل گندم های داخلی توسط دام مصرف می شد. این مشکل ناشی از اشتباه دولت روحانی بود. ارز 4200 تومانی آنقدر بر اقتصاد کشور اثر مخربی گذاشت که دولت رئیسی از تبعات این تصمیم اشتباه ضربه خورد.

دولت و مجلس در مورد زمان حذف ارز ترجیحی اختلاف نظر دارند

نماینده مردم کرمان گفت: جلساتی بین کمیته برنامه و بودجه و سازمان برنامه و بودجه برگزار شد. از گزارشات من از جلسات کمیته برنامه و سازمان برنامه به نظر می رسد که دولت ممکن است از امکانات قانون بودجه برای حذف ارز ترجیحی استفاده کند.

وی بیان کرد: دولت می تواند از توان قانون بودجه 1400 برای اصلاح تصمیمات دولت روحانی استفاده کند. همچنین دولت لایحه دو ناکامی را به مجلس ارائه کرد که قرار است به اجرای آن کمک کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: تنها اختلاف نظر در زمان بندی و زیرساخت اجراست. این تغییر بدون زیرساخت های اداری خدمات رسانی به کارت های اعتباری و ارائه خدمات به مردم امکان پذیر نخواهد بود. ضمائم اجرایی این طرح عبارتند از: پیوست اطلاعات، پیوست گفتمان و زیرساخت اجرایی که باید در این طرح دیده شود.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی گفت: زمان اجرا باید توسط دولت تعیین و تصمیم گیری شود. عملیات اجرایی در دست دولت است و باید زیرساخت های اجرایی فراهم شود.

دیدگاهتان را بنویسید