8 بیماری که بدون آب آشامیدنی سراغمان می آید


کارشناسان توضیح می دهند که افرادی که مصرف آب خود را به بیش از یک و نیم لیتر افزایش می دهند، می توانند سالانه 17400 کیلو کالری بسوزانند و افزایش متابولیک شگفت انگیزی را تجربه کنند.

اگر آب را ننوشیم چه اتفاقی می افتد؟

کم آبی شدید می تواند منجر به مشکلات گوارشی، مشکلات کلیوی، خستگی، سردرد، مشکلات پوستی و مشکلات مثانه شود. حتی ثابت شده است که نوشیدن آب در اوایل صبح بسیار بهتر از کنترل فشار خون شما با قهوه و سایر نوشیدنی ها است. آب میوه ها و نوشابه های گازدار مختلف به هیچ وجه جایگزین آب آشامیدنی نخواهند شد.

مصرف منظم آب علاوه بر افزایش متابولیسم باعث احساس سیری طولانی مدت و کاهش وزن موثرتر می شود. وقتی بدن کم آب می شود، بدن به دلایل زیادی دچار چاقی و بیماری های زیادی می شود:

پوست خشک: کم آبی نیز خطر اگزما، آکنه و پسوریازیس را افزایش می دهد. ترک و خشکی لب ها یکی دیگر از نشانه های کم آبی بدن است.

مشکلات گوارشی: سطوح پایین آب و مواد معدنی قلیایی مانند منیزیم و کلسیم منجر به مشکلات گوارشی مانند ورم معده، زخم معده و رفلکس اسید می شود.

کاهش متابولیسم: بدن شما برای سوزاندن کالری به آب نیاز دارد. حتی اگر کم آب بدن شما خفیف باشد، متابولیسم شما ممکن است کند شود. در یک مطالعه، بزرگسالانی که هشت لیوان یا بیشتر در روز آب می‌نوشیدند، کالری بیشتری نسبت به افرادی که چهار لیوان آب می‌نوشیدند، سوزاندند. برای هیدراته ماندن، قبل از هر وعده غذایی یا میان وعده یک لیوان آب یا نوشیدنی شیرین دیگری بنوشید. همچنین از میوه ها و سبزیجات تازه به عنوان میان وعده به جای چاپستیک یا چیپس استفاده کنید زیرا به طور طبیعی حاوی آب هستند.

آلرژی و آسم: هنگامی که بدن آب از دست می دهد، راه های هوایی را برای ذخیره آب محدود می کند که باعث آسم و آلرژی می شود. همچنین نشان داده شده است که کم آبی باعث می شود برخی از گلبول های سفید خون، اسید آمینه هیستیدین را به هیستامین تبدیل کنند و باعث واکنش های آلرژیک شوند. هنگامی که آب کافی به بدن می رسد، این سلول های خونی تولید هیستامین را کاهش می دهند و علائم تنفسی ناپدید می شوند.

دیابت بزرگسالان: دیابت بزرگسالان ناشی از کم آبی بدن است. بدن به کم آبی با کاهش ترشح انسولین واکنش نشان می دهد. انسولین وقتی به طور طبیعی آزاد می شود، آب را به تمام سلول های بدن می رساند و اندام های حیاتی مانند مغز دچار کم آبی نمی شوند.

مشکلات مثانه و کلیه: وقتی بدن شما آب کافی دریافت نمی کند، سموم و مواد زائد شروع به تجمع می کنند که منجر به التهاب، درد و عفونت در کلیه ها و مثانه می شود.

آرتروز: آرتریت روماتوئید یکی از عوارض کم آبی بدن است. این وضعیت باعث درد مفاصل می شود. علائم این بیماری با مصرف آب و تامین نمک بدن تا حد زیادی کاهش می یابد.

گرسنگی کاذب: اگر خیلی تشنه هستید، ممکن است بدن شما سیگنال های نامناسبی را به گیرنده های گرسنگی در مغز ارسال کند. در بسیاری از موارد زمانی که بدن دچار کم آبی می شود، میل به خوردن غذاهای شور افزایش می یابد. پس دفعه بعد که احساس گرسنگی کردید بد نیست یک لیوان آب بنوشید و ببینید گرسنگی برطرف می شود یا خیر. بسیاری از افراد زمانی که بدنشان کم آب است تمایل به خوردن غذاهای شیرین دارند. این معمولا زمانی اتفاق می افتد که بدن در تولید گلیکوژن مشکل داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید