مهمترین دلایل ناباروری مردان چیست؟


عوامل متعددی با ناباروری مردان مرتبط است که با مشکلات تولید یا انتقال اسپرم همراه است. تولید اسپرم می تواند تحت تاثیر علل هورمونی، بیماری های مزمن، جراحی، بیماری های دوران کودکی و عوامل محیطی و سبک زندگی باشد. برخی از مهم ترین علل ناباروری مردان عبارتند از:

وریدهای واریسی طناب اسپرماتیک

واریکوسل یک سیاهرگ متورم است که دمای بیضه ها را بالا می برد و بیضه ها را خالی می کند و کیفیت اسپرم را تحت تاثیر قرار می دهد. واریکوسل می تواند یک یا هر دو بیضه را تحت تاثیر قرار دهد و باعث کاهش تعداد اسپرم و مورفولوژی غیر طبیعی اسپرم شود و باعث عقیمی شود. اکثر مردان مبتلا به واریکوسل هیچ علامتی ندارند.

اختلالات انزال

اختلالات انزال شامل انزال زودرس، نارسایی انزال و انزال رتروگراد است که در آن مایع منی به جای خروج از نوک آلت تناسلی، در حین ارگاسم وارد مثانه می شود.

آنتی بادی ها به اسپرم حمله می کنند

آنتی بادی های اسپرم سلول های سیستم ایمنی هستند که به اشتباه اسپرم ها را به عنوان مهاجمان مضر شناسایی کرده و سعی در کشتن آنها دارند. سه نوع اصلی از آنتی بادی های ضد اسپرم وجود دارد:

ایمونوگلوبولین G (IgG)

ایمونوگلوبولین A (IgA)

ایمونوگلوبولین M (IgM)

اختلالات ژنتیکی

اختلالات ارثی مانند سندرم کلاین فلتر (زمانی که مردی با دو کروموزوم X و یک کروموزوم Y به جای یک کروموزوم X و یک کروموزوم Y متولد می شود) رشد طبیعی اندام های تناسلی مرد را تحت تاثیر قرار می دهد و با پیشرفت بیماری، تمام ساختارها را از بین می برد. بیضه فعال می شود و از باروری جلوگیری می کند.

تومورها

سرطان ها و تومورهای خوش خیم می توانند به طور مستقیم بر اندام های جنسی مردانه از طریق غدد ترشح کننده هورمون های تولید مثلی (مانند غده هیپوفیز) تأثیر بگذارند. علاوه بر این، جراحی، پرتودرمانی یا شیمی درمانی برای درمان تومورها می تواند بر باروری مردان تأثیر بگذارد.

عدم تعادل هورمونی

ناباروری می تواند ناشی از اختلالات یا ناهنجاری هایی در بیضه ها باشد که بر سایر سیستم های غدد درون ریز از جمله هیپوتالاموس، هیپوفیز، تیروئید و غدد فوق کلیوی تأثیر می گذارد. سطوح پایین تستوسترون (هیپوگنادیسم مردانه) و سایر مشکلات هورمونی برخی از دلایل احتمالی هستند.

مشکلات انتقال مایع منی

کانال های مختلفی وجود دارد که اسپرم از طریق آنها حرکت می کند. این کانال ها را می توان به دلایل مختلف مسدود کرد. از جمله عفونت، ضربه، یا رشد غیر طبیعی مانند فیبروز کیستیک یا شرایط ارثی مشابه.

مشکلات جنسی

اینها شامل مشکلات در حفظ اختلال نعوظ (اختلال نعوظ)، انزال زودرس، مقاربت دردناک، ناهنجاری های آناتومیکی مانند باز شدن مجرای ادرار در زیر آلت تناسلی (هیپوسپادیاس)، یا مشکلات روانی که در مقاربت تداخل دارند، می باشد.

اضطراب ها

استفاده طولانی مدت از استروئیدهای آنابولیک، داروهای ضد سرطان (شیمی درمانی)، داروهای ضد قارچی خاص، داروهای زخم معده و برخی داروهای دیگر می تواند تولید اسپرم را مختل کرده و باروری را در مردان کاهش دهد.

عدم تحمل گلوتن

بیماری سلیاک یک اختلال گوارشی است که به دلیل حساسیت به گلوتن ایجاد می شود و می تواند باعث ناباروری مردان شود. باروری ممکن است با یک رژیم غذایی بدون گلوتن بهبود یابد.

عفونت

برخی از عفونت‌ها، مانند سوزاک یا اورکیت، می‌توانند بر تولید یا سلامت اسپرم تأثیر بگذارند یا باعث ایجاد زخم‌هایی شوند که جریان اسپرم را مسدود می‌کنند.

* این شرایط معمولاً با دارو و جراحی (در صورت مسدود شدن لوله) قابل درمان است.

دیدگاهتان را بنویسید