راهی برای غلبه بر افسردگی ناشی از زایمان زودرس



تولد نوزاد نارس اتفاق سختی است که می تواند والدین کودک را تا حد مرگ بترساند و باعث اضطراب و حتی افسردگی آنها شود. محققان کشورمان راه حلی ساده برای کم کردن بار این رویداد جدی ارائه کرده اند.

به گزارش ایسنا، هر ساله تقریباً 15 میلیون نوزاد نارس در سراسر جهان متولد می شوند. این تعداد رو به رشد تقریباً 16 درصد از کل نوزادان متولد شده را تشکیل می دهد. تولد نوزاد نارس شرایطی را ایجاد می کند که والدین برای آن آمادگی ندارند. آنها فکر می کنند که تمام رویاها، آرزوها و انتظاراتشان از بین رفته است و این اتفاق غیرمنتظره باعث اضطراب و افسردگی آنها می شود. بستری شدن نوزادان نارس در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان، رنج بسیار زیادی را برای خانواده‌ها به‌ویژه مادران به همراه دارد که می‌تواند بر روابط، تعاملات و دلبستگی مادر و کودک تأثیر بگذارد.

به گفته کارشناسان، والدین نوزادان نارس به دلیل نامشخص بودن وضعیت بالینی نوزاد در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان، مشاهده درمان‌های تهاجمی و عدم مشارکت در مراقبت از نوزاد، اغلب استرس عاطفی بالایی را تجربه می‌کنند. نتایج مطالعات مختلف نیز نشان می دهد که والدین نوزادان نارس بستری در بیمارستان از حمایت کافی برخوردار نیستند. پس از زایمان زودرس، مادران نسبت به پدران، سطوح بالاتری از نگرانی، اضطراب، استرس و افسردگی را تجربه می کنند و مادران نسبت به پدران، میزان بیشتری از این مشکلات را دارند. بروز این مشکلات در چنین مادرانی می تواند جنبه های مختلف مادر و کودک و روحیه آنها را مختل کند.

دانشمندان دانشگاه علوم پزشکی ایران و پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی در این زمینه تحقیقی تحقیقاتی انجام دادند که تأثیر یک کار ساده مانند ماساژ نوزادان بر بهبود خلق و خوی افسرده مادران نارس را بررسی کردند.

این مطالعه نیمه تجربی 70 جفت مادر و نوزاد نارس آنها را که طی 24 ساعت آینده بر اساس ویزیت متخصص از بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان مرخص شده‌اند مورد بررسی قرار داد.

از نیمی از این مادران خواسته شد تا نوزاد خود را برای چند دقیقه ماساژ دهند و در روز ترخیص این کار را تکرار کنند. در پایان این مداخله، خلق افسرده مادران مجدداً اندازه گیری و ارزیابی شد.

نتایج این مطالعه نشان داد که در روز ترخیص، میانگین نمرات پایین بودن خلق و خوی مادر در گروه ماساژ نوزاد به طور معنی داری کمتر از گروهی بود که از این تکنیک استفاده نکردند.

به گفته مریم کشاورز، پژوهشگر گروه زنان و زایمان، مرکز تحقیقات پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ایران و همکارش «توصیه شده برای نوزادان».

آنها معتقدند: «بی شک ماساژ مداوم کودک توسط مادر در محیط خانواده بسیار مهم است، زیرا ایجاد عادت سالم، طرز فکر و ایمان به بهبود وضعیت روحی این مادران است.»

بر اساس این نتایج، استفاده از روش‌های ساده، ارزان و در دسترس از جمله ارتباط لمسی مادر و کودک، ضمن داشتن فواید بی‌شمار برای کودک، تأثیر مثبتی بر روحیات و حالات روانی مادران خواهد داشت.

کشاورز و همکارش می‌گویند: «این امری ضروری است که مراقبت‌های بهداشتی مبتنی بر جامعه و خانواده در خط مقدم برنامه‌ریزی مراقبت در کشور ما باشد. در این راستا آموزش ماساژ نوزاد به پرستاران و ماماهای شاغل در بخش مراقبت های ویژه نوزادان باید مورد توجه قرار گیرد و بر آموزش ماساژ مادران و توجه به ورزش روزانه آنها توسط مادر تاکید شود.

این یافته ها که تکنیکی ساده اما بسیار کاربردی برای کاهش یک مشکل مهم را نشان می دهد، در مجله پرستاری ایران وابسته به مرکز تحقیقات پرستاری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران منتشر شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید