به حاشیه راندن هزاران خودروی آمریکایی در جاده های ایران



ترانزیت خودروهای لوکس وارداتی و البته آمریکایی در جاده های ایران که به دلیل ممنوعیت واردات با واکنش مواجه شده، گویا به جریان ترانزیت خودروهای خارجی باز می گردد که محدودیتی در نوع و طرح هیچ کشوری ندارد. ، اما میزان ترانزیت کم است و به هزاران دستگاه در ماه می رسد.

به گزارش ایسنا، واردات خودرو در سال 1397 ممنوع شد و اوایل سال 1395 با تاکید مقام معظم رهبری، واردات خودروهای آمریکایی و حتی سفارش از آمریکا به ایران ممنوع شد و امکان واردات حتی به صورت گمرکی وجود داشت. مناطق آزاد با قوانین و مقررات خاص در فاقد دفتر کار هستند.

حاشیه خودروهای ترانزیتی به افغانستان

هر چند در آن سال های حرام گاهی در جاده ها دیده می شود که خودروهای لوکس و البته آمریکایی در حرکت هستند. از این رو انتشار ویدئویی در فضای مجازی که اخیرا منتشر شد نشان داد خودروهای خارجی و البته آمریکایی بسیاری از جمله شورلت و فورد در یکی از جاده های ایران در حال جابجایی هستند و ابهاماتی در مورد نحوه حمل این خودروها در دوران ممنوعیت ایجاد کرد. واردات ایران در حال حرکت است.

معاون فنی ایسنا، گمرک ایران توضیح داد: ترانزیت این خودروها به ویژه خودروهایی که اخیرا به حاشیه رفته اند به معنای ورود به کشور و واردات آنها نیست و خودروهایی هستند که در قالب ترانزیت خارجی از گمرک هرمزگان به افغانستان استفاده می شوند. یا سایر کشورهای آسیای مرکزی کشور را ترک کنند.

ترانزیت هزاران خودرو در کمتر از یک ماه با بندرلنگه

ارونقی با اشاره به آمار ترانزیت خارجی خودروها، گفت: خودروهای سواری مشاهده شده اغلب مشمول رویه ترانزیت برون مرزی از گمرکات گمرکی مانند شهید رجایی، شهید باهنر و به ویژه بندرلنگه می شوند. طی یک ماه گذشته چندین هزار دستگاه خودروی سواری اعم از فورد، شورلت و … از طریق گمرک بندرلنگه به ​​عراق و سایر کشورها منتقل شده است.

ترانزیت خارجی محدودیتی ندارد

این مقام مسئول در گمرک ایران همچنین گفت: در ترانزیت خارجی خودروهایی که از کشوری به کشور دیگر جابجا می شوند و فقط از خاک ایران عبور می کنند و تحت نظارت گمرک هستند، محدودیتی در نوع و مدل آن وجود ندارد. آمریکایی یا غیر آمریکایی چه بیش از 2500 سیاسی، وجود ندارد و در تجارت خارجی رایج است.

تنها 73 دستگاه آمریکایی تحت ترخیص کالا از گمرک هستند

وی با بیان اینکه به دلیل ممنوعیت واردات خودروهای آمریکایی در سال های اخیر، این خودروها به دلیل وضعیت خودروهای وارداتی آمریکایی وارداتی و البته از گمرک ترخیص نشده اند، تصریح کرد: اما در بین حدود 12 نفر. هزار ترخیص شده در گمرک باقی می ماند.

ترانزیت لوکس و آمریکایی بین مناطق آزاد نیز ممنوع است

ارونقی همچنین به ممنوعیت ورود و ترانزیت خودروهای آمریکایی بین مناطق آزاد اشاره کرد و گفت: در دو سال گذشته علیرغم رایزنی هایی که در خصوص ترانزیت خودروهای آمریکایی و برخی تجملات بین مناطق آزاد صورت گرفته، هیچ نتیجه ای حاصل نشده و در نهایت لغو شده است. «مناطق آزاد به وسایل نقلیه اجازه تردد بین خود را نمی دهند، بنابراین خودروهای آمریکایی که گاهی در جاده ها دیده می شوند، حتی برای تردد بین مناطق آزاد نیز بسته نمی شوند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید