آیا شرایط افتتاح حساب توسط بانک ها تغییر کرده است؟



در حالی که اعلام برخی از مشتریان حاکی از شرایط متفاوت افتتاح حساب در بانک ها است، دبیر کانون بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی و بانک مرکزی توضیحاتی را در این خصوص ارائه کردند که نشان می دهد شرایط افتتاح حساب تغییری نکرده است. بانک ها برای تعیین محل سکونت شخصی که قبلاً برخلاف قانون به آن توجهی نداشتند، بانک ها باید مدارکی از قبیل گواهی اشتغال به کار و عنوان یا اجاره نامه دریافت کنند.

به گزارش ایسنا، اخیراً اخباری مبنی بر شرایط عجیب بانک ها منتشر شده است تا علاوه بر اصل شناسنامه و کارت شناسایی، بر اساس رسید اصل سند مالکیت یا اجاره و کپی آن، حساب باز کنند. گواهی اشتغال به کار نیز صادر شد.

در رابطه با این پرونده، دبیر شورای هماهنگی بانک های دولتی و نیمه دولتی تغییر شرایط افتتاح حساب بانکی را رد کرد.

اما امروز یکی از مشتریان بانک به ایسنا گفت که بانک برای افتتاح حساب از او مدارکی مانند گواهی اشتغال به کار و عنوان یا اجاره نامه خواسته است که محمدرضا جمشیدی، دبیر کانون بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی در پاسخ به ایسنا گفت. خدمات بانکی، بانک ها باید مشتریان خود را شناسایی کنند که با کد ملی و مدارک اقامتی انجام می شود و بانک های خصوصی با کد ملی این کار را انجام می دهند. بانک ها علاوه بر شناسایی مشتریان، باید از سطح مالی خود نیز آگاه باشند و برای اطمینان از مشکوک نبودن تراکنش های بانکی مشتریان، بانک گواهی اشتغال به کار را برای مطابقت با میزان پاداش دریافتی با تراکنش الزامی می کند.

وی افزود: البته در مقررات مربوط به هنر. در ماده 169 قانون مالیات‌ها، بانک‌ها برای شناسایی و ثبت نام در نظام مالیاتی، اسنادی مانند گواهی اشتغال به کار و اسناد ملکی یا اجاره‌ای را دریافت کنند، در غیر این صورت مجازات و غرامت مالیاتی به دولت پرداخت خواهند شد. بانک هایی که این اسناد را از مشتریان خود دریافت می کنند ممکن است مسئول دریافت آنها باشند. از طرفی دریافت چنین اسنادی برای مبارزه با پولشویی قانونی است تا بانک بتواند از سلامت مالی مشتری مراقبت کند.

جمشیدی با بیان اینکه هیچ تغییری در شرایط افتتاح حساب توسط بانک ها ایجاد نشده است، ادامه داد: با توجه به اینکه سامانه های بانکی در این زمینه ارائه نشده و به سامانه ثبت نام متصل نشده اند، اکنون این شرایط فراهم شده است، برخی بانک ها این اسناد را دریافت می کنند. من پیش بینی می کنم که بانک های دیگر به مرور زمان این شرایط را برای افتتاح حساب اعلام کنند.

همچنین پیگیری های بانک مرکزی حاکی از آن است که هیچ تغییری در شرایط افتتاح حساب بانکی صورت نگرفته است و بر اساس قانون مبارزه با پولشویی، بانک ها موظف به شناسایی دقیق محل نگهداری و وضعیت مالی مشتریان خود هستند. امکان اعتبار سنجی با اخذ مدارکی از قبیل مالکیت یا اجاره نامه و گواهی اشتغال به کار، اما قبلا بانک ها این بند از قانون را رعایت نمی کردند، اکنون با تاکید بانک مرکزی بر اجرای مفاد قانون مبارزه با پولشویی، برخی بانک ها در صورت اجرای دقیق این موضوع، سایرین در اخذ مدارکی که قبلاً طبق قانون الزامی بوده، اهتمام بیشتری خواهند داشت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید