آیا گیاهخواری می تواند انتشار دی اکسید کربن را به محیط زیست کاهش دهد؟


بیش از نیمی از این افراد گیاهخواری را دلیل گیاهخواری خود عنوان می کنند. پس از آنها، افرادی که به سلامت شخصی خود اهمیت می دهند در رتبه دوم قرار گرفتند. محیط بانان در رتبه سوم و در نهایت 21 درصد از این گیاهخواران نیز گفتند که برای محافظت از سیاره زمین گیاهخوار شدن را انتخاب کرده اند.

امسال نیز برگزارکنندگان کمپین “31 روز گیاهخواری” پس از بحث و گفتگوی مفصل در بیست و ششمین اجلاس آب و هوا در مورد نقش کشاورزی و فعالیت های دامداری در بحران آب و هوا، درخواست کردند که شخصا برای مقابله با تغییرات اقلیمی حضور یابند. .

به همین دلیل روزانه هزاران نفر سعی می کنند رژیم غذایی خود را برای همین منظور تغییر دهند، مثلاً گوشت و لبنیات حیوانی را جایگزین حبوبات یا لبنیات حیوانی کنند.

اما مواد تشکیل دهنده این جایگزین ها از کجا می آیند و آیا غذاهای گیاهی نسبت به غذاهای با منشاء حیوانی آسیب کمتری به محیط زیست وارد می کنند؟

دانشمندان و متخصصان تغذیه با این نظر مخالف هستند.

دومینیکا پیاسکا، سخنگوی انجمن وگان بریتانیا، گفت: «تحقیقات دانشگاه آکسفورد در سال 2018 نشان داد که رژیم‌های گیاه‌خواری مؤثرترین راه برای کاهش اثرات زیست‌محیطی ما هستند». پس از این مطالعات، حتی خود محققان نیز به دلیل اینکه نتوانستند راهی سازگار با محیط زیست برای پرورش حیوانات پیدا کنند، وگان شدند.

طبق گزارش سازمان ملل، حداقل 14.5 درصد از گازهای گلخانه ای تولید شده توسط انسان توسط دامداری تولید می شود و کشت علوفه و محصولات زراعی مانند سویا که به عنوان خوراک دام استفاده می شود نیز بیشترین تاثیر را در از بین رفتن زیستگاه و جنگل زدایی دارد.

تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که در خود بریتانیا، جایی که کشاورزان بر اتخاذ مداوم روش‌های سازگار با محیط زیست در فعالیت‌های خود اصرار دارند، حدود 10 درصد از کل انتشار گازهای گلخانه‌ای این کشور در سال 2019 ناشی از فعالیت‌های کشاورزی است.

آیا برای رفع نیازهای غذایی گیاهخواران نیازی به حمل و نقل بین المللی نیست؟

بسیاری از محبوب ترین پروتئین های گیاهی، از جمله نخود، عدس و دانه های چیا، در سفرهای طولانی به بشقاب های ما می رسند و سوخت های فسیلی بدون شک در صنعت حمل و نقل استفاده می شود.

به عنوان مثال، بر خلاف بسیاری از محصولات گوشتی مورد استفاده در اروپا، که در همان قاره سبز تولید می شوند، محصولاتی مانند “نان صحرا” و “جک فروت” در جنوب و شرق آسیا رشد می کنند.

محصولاتی مانند عدس نیز به هوای آفتابی و تابستان های گرم نیاز دارند، به همین دلیل است که اغلب از شمال آفریقا یا خاورمیانه وارد می شوند.

بسیاری از پنیرهای گیاهی، که جایگزین شیر گاو و سایر پنیرهای حیوانی هستند، باید در سراسر اقیانوس آرام بررسی شوند زیرا برای رشد بسیاری از منابع گیاهی اصلی آنها به آب و هوای گرم نیاز است.

آیا گیاهخواری سلامت ما را بهبود می بخشد؟

برخی از کارشناسان شک دارند که گیاهخواری می تواند به یک رژیم غذایی متعادل منجر شود.

جوی اسکیپر، متخصص تغذیه می گوید: «در حالی که تأثیرات زیست محیطی بزرگ تولید گوشت در سال های اخیر آشکار شده است، روی آوردن به گیاهخواری راه حلی نیست. زیرا محصولات گیاهی بسیار فرآوری شده، بسته بندی های ناسازگار، وعده های غذایی کم مغذی و رژیم های غذایی فاقد مواد مغذی نیز می تواند منجر به بیماری مزمن و طولانی مدت شود.

وی گفت: تمام تحقیقات در مورد سلامت رژیم های غذایی وگان بر این اساس است که غذاهای مورد استفاده شامل غذاهای غنی از مواد محلی و تازه بر پایه حبوبات، سبزیجات و میوه های تازه است و این مواد طبق قوانین طبخ می شوند. . . اما در واقع، بسیاری از افرادی که به گیاهخواری روی می آورند، غذای خود را طبخ نمی کنند، بلکه عمدتاً غذاهای فرآوری شده خریداری می کنند.

به گفته وی، بسیاری از این غذاهای فرآوری شده منشاء داخلی ندارند، در خارج از کشور تهیه شده و به قفسه های سوپرمارکت های ما در سراسر جهان راه یافته اند.

نیکولا لودهام رینه، متخصص تغذیه می گوید: آهن موجود در گوشت، به خصوص در رنگ قرمز، بهتر از آهن موجود در گیاهانی مانند لوبیا و حبوبات جذب می شود.

گوشت و ماهی علاوه بر تامین پروتئین، آهن و ویتامین B12، سایر مواد مغذی مورد نیاز بدن از جمله روی را نیز تامین می کنند که به عملکرد طبیعی سیستم ایمنی و همچنین باروری و تولید مثل کمک می کند. این غذاها همچنین پتاسیم بدن را تامین می کنند که به عملکرد طبیعی عضلات و اعصاب کمک می کند و فشار خون مناسب را تضمین می کند.

وی گفت: یکی از کارهایی که می توانید برای کمک به کره زمین و کاهش تعداد محموله های هوایی و دریایی انجام دهید، خوردن گوشت و مرغ محلی است.

علاوه بر آنچه که هر فرد در مورد گیاهخواری فکر می کند، واضح است که مصرف کننده عادی باید گوشت کمتری بخورد و غذاهایی بخورد که از محل زندگی او فاصله زیادی نداشته باشد. به نظر می رسد یکی از بهترین گزینه ها برای مقابله با کابوس فزاینده تغییرات آب و هوایی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید