آیت الله «سید رضی شیرازی» درگذشت – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان


به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله حاج سید رضی شیرازی از علما و اساتید برجسته حوزه علمیه تهران دار فانی را وداع گفت، آیت الله سید رضی شیرازی مجتهد، وکیل و فیلسوف و از نوادگان میرزای شیرازی بود.

اشرف در نجف به بررسی نقاط عطف علمی اعم از مبانی، سطح و فراتر از فقه و اصول پرداخت. بزرگ‌ترین اساتید او در نجف، افراد شگفت‌انگیزی چون سید محمد حسین شیرازی، جد مادری‌اش محمدکاظم شیرازی و حسین حلی بودند. اولین اجازه اجتهاد خود را در جوانی از محمد حسین کاشف الغطاء گرفت. هفت سال در خارج از محمدتقی آملی رویه قضایی را فهمید.

کتاب های فلسفه و عرفان مانند شرح منظومه، اشارات، اسفار و شرح فصوص با فیلسوفان و حقوقدانان مشهوری چون آقا میرزا مهدی الهی قمشه ای، آقا میرزا ابوالحسن شعرانی، سید ابوالحسن قزوینی، آقا میرزا احمد و عالم.

جلوه ها

درس هایی از توضیحات سیستم: آیات حکیم الهی، ملا هادی سبزواری (1212-1290ق) در حکمت الهی و مضامین مرتبط با آن (1049 بیت) به المنظومه فی الحکمه معروف است. همچنین شرح کامل ایشان از این آیات، به شرح آیه، نزد اهل حکمت معلوم است. این کتاب مجموعه ای از سخنرانی های سید رضی شیرازی و توضیحات لازم برای فهم تک تک بیت های شعر است. این اثر اولین بار در 2 جلد و بیش از 2000 صفحه توسط انتشارات حکمت در سال 1383 منتشر شد و به عنوان کتاب سال انتخاب شد.

ظاهر تمیز: کتابی است که در سال 1350 برای تحکیم پایه های نسل جوان و گشودن گره های فکری آنها نوشته شده است. این اثر ارزشمند، دوره اصول عقاید شیعه را به شیوه ای بدیع و استدلالی ارائه می کند و ده ها نکته دقیق علمی و فلسفی را در آن تبیین می کند. نسخه اصلی این کتاب با عنوان نقد و طراحی اندیشه‌های مبانی اعتقادی به زبان‌های اسپانیایی و عربی ترجمه شده است.

مجموعه حکمت آشکار (مجموعه سخنرانی): این مجموعه سخنرانی های ایشان در مسجد شفا است که پس از اجرا و اصلاح در سه جلد با عنوان تفسیر و اخلاق و عقاید توسط انتشارات اطلاعات منتشر شد.

اسفار در اسفار: کتاب الحکمه المتعلیه فی الاسفار العقلیه الاربعه مهم ترین اثر صدر المتاللهین (ملاصدر شیرازی) است. به روشنی تبیین شده و زمینه برای شناخت صحیح مبانی کلامی و عرفانی فراهم شده است.

حافظان شریعت، مجموعه زندگی آبا و اجدادی، جلد بیست و سوم، با دانش، شرح حال و خدمات علمی و فرهنگی حکیم وکیل و حکیم توانا، نام چهار اثری است که در زندگی علمی، قضایی و فلسفی سید رضی شیرازی به رشته تحریر درآمده است. منتشر شده اند.

در سالهای اخیر تعداد زیادی (حدود 500 نفر از سال 1351 تا امروز) از مذاهب و ملیت های مختلف با استفاده از استدلال های کلامی و فلسفی به اسلام و مذهب جعفری روی آورده اند.

خبرگزاری بیشتر درگذشت این عالم وارسته و حقوقدان تسلیت باد.

دیدگاهتان را بنویسید